Samenvatting
Doel
De centrale opleidingscommissies (COC’s) van opleidingsinrichtingen hebben sinds 1 januari 2011 de rol van ‘regisseur van de medische vervolgopleidingen’ en zijn als zodanig wettelijk verplicht om een gunstig en veilig opleidingsklimaat te handhaven en te bevorderen. Dit onderzoek gaat na hoe COC’s deze nieuwe rol invulling geven.
Opzet
Vragenlijstonderzoek.
Methoden
Wij ontwikkelden een vragenlijst die de rol van COC’s in het bewaken en verbeteren van de kwaliteit van de geboden vervolgopleidingen in kaart moest brengen. De lijst inventariseerde algemene kenmerken van de opleidingsinrichting en de COC, het functioneren van COC’s inclusief de aandacht voor kwaliteit van de vervolgopleidingen en de mate van voldoen aan 6 kwaliteitsnormen. Vragen in de eerste 2 delen waren overwegend gesloten van aard, vragen over de kwaliteitsnormen werden beantwoord op een vijfpuntsschaal. In de periode december 2010-februari 2011 kregen 57 COC’s van academische en algemene opleidingsziekenhuizen deze vragenlijst toegestuurd, geadresseerd aan de COC-voorzitter. Wij stuurden non-respondenten maximaal 3 keer een herinnering.
Resultaten
De respons was 86%. In het bewaken van de kwaliteit van de vervolgopleidingen vervulden COC’s verschillende taken, waaronder stimuleren (77,1%), beleid maken (60,4%), handhaven (50,0%) en uitvoeren (27,1%). Alle COC’s agendeerden in 2010 kwaliteitsonderwerpen. Het vaakst werden genoemd visitatie (61,2%), evaluatie van het opleidingsklimaat (53,1%) en feedback aan opleiders (36,7%). De mate waarin werd voldaan aan 6 kwaliteitsnormen varieerde op een vijfpuntsschaal van gemiddeld 1,78 (creëren optimaal opleidingsklimaat) tot 3,21 (bevorderen interne kwaliteitstoetsing). Ziekenhuizen aangesloten bij de Vereniging van Samenwerkende Topklinische opleidingsZiekenhuizen gaven zichzelf de hoogste scores.
Conclusie
COC’s besteden ruim aandacht aan de kwaliteit van de vervolgopleidingen, maar systematisch werken aan kwaliteitszorg staat nog in de kinderschoenen.
Reacties