Samenvatting
Doel
Inzicht krijgen in hoe internisten en aiossen interne geneeskunde kwaliteitsevaluaties gebruiken en wat hun mening is over deze evaluaties.
Opzet
Vragenlijstonderzoek.
Methode
Alle 139 internisten en aiossen die deelnamen aan de landelijke opleidersdag interne geneeskunde van 2012 werden uitgenodigd anoniem vragen te beantwoorden over het feitelijk gebruik van verschillende kwaliteitsevaluaties en hun mening te geven over deze evaluaties. De vragenlijst bestond uit gesloten en open vragen. De antwoorden werden geanalyseerd met beschrijvende statistiek. De kwalitatieve gegevens werden door de onderzoekers gezamenlijk geanalyseerd.
Resultaten
In totaal participeerden 123 artsen (88% van de 139 deelnemers aan de opleidersdag) uit 45 opleidingsziekenhuizen (74% van alle vervolgopleidingen interne geneeskunde) in deze studie. Alle respondenten hadden als individu of als lid van een groep recent geparticipeerd in 1 of meer kwaliteitsevaluaties. Vakgroepen en maatschappen voerden in veel gevallen vaker dan verplicht kwaliteitsevaluaties uit. Voordelen van kwaliteitsevaluaties werden door de respondenten herkend en erkend. Nadelen van kwaliteitsevaluaties hadden betrekking op de methode, de wijze van gebruik en de ongewenste effecten. De meeste vakgroepen en maatschappen maakten afspraken over de omgang met evaluatieresultaten. Ook werden individuele resultaten meestal besproken.
Conclusie
Internisten – al dan niet in opleiding – maken massaal en intensief gebruik van kwaliteitsevaluaties. Tevens erkennen zij de voor- en nadelen van kwaliteitsevaluaties. Gerichte acties om te komen van ‘meten’ naar ‘verbeteren’ zijn gewenst.
Reacties