Vergelijking van 2 gevalideerde Nederlandse vragenlijsten

Meten van de kwaliteit van de medische leeromgeving

Klinische praktijk
Paul L.P. Brand
A.D.C. (Debbie) Jaarsma
Johanna Schönrock-Adema
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2017;161:D817
Abstract

Samenvatting

  • Het meten van de kwaliteit van de leeromgeving is een belangrijk onderdeel van de kwaliteitscyclus van de medische vervolgopleidingen.
  • De kwaliteit van de leeromgeving kan vooral worden gemeten door systematisch de ervaringen van de aiossen in kaart te brengen.
  • Voor dit doel zijn verscheidene meetinstrumenten (vragenlijsten) ontwikkeld, waarvan er 2 specifiek voor de Nederlandse opleidingssituatie geschikt zijn.
  • De ‘D-RECT’ is een veelgebruikte vragenlijst van 50 items in 11 subschalen die is ontwikkeld na kwalitatief onderzoek naar de optimale leeromgeving onder aiossen obstetrie en gynaecologie.
  • De ‘Opleidingsthermometer’ is een recent ontwikkelde vragenlijst van 15 items in 3 domeinen (‘inhoud’, ‘sfeer’ en ‘organisatie van de opleiding’) en is gebaseerd op een algemeen theoretisch kader over hoe mensen interacteren.
  • Zowel de D-RECT als de Opleidingsthermometer is een valide instrument om de kwaliteit van de leeromgeving van Nederlandse aiossen in kaart te brengen.
Auteursinformatie

Rijksuniversiteit Groningen-Universitair Medisch Centrum Groningen, Groningen.

UMCG Postgraduate School of Medicine: prof.dr. P.L.P. Brand, kinderarts (tevens: Isala, Amalia kindercentrum en Isala Academie, Zwolle).

Onderwijsinstituut UMCG, Center for Education Development and Research in Health Professions: prof.dr. A.D.C. Jaarsma, hoogleraar onderzoek en innovatie van medisch onderwijs; dr. J. Schönrock-Adema, senior onderzoeker.

Contact prof.dr. P.L.P. Brand (p.l.p.brand@isala.nl)

Belangenverstrengeling

Belangenconflict en financiële ondersteuning voor dit artikel: P.L.P. Brand en J. Schönrock-Adema ontvingen een onderzoeksubsidie van het Innovatiefonds medische vervolgopleidingen OOR Noord- en Oost-Nederland.

Auteur Belangenverstrengeling
Paul L.P. Brand ICMJE-formulier
A.D.C. (Debbie) Jaarsma ICMJE-formulier
Johanna Schönrock-Adema ICMJE-formulier
Verbeter, maar meet met mate
Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties

Gratis dit artikel lezen?

Maak met twee klikken een gratis account aan

Heb je al een account of een abonnement? Inloggen