‘Hoe had ik zijn vertrouwen wél kunnen winnen?’

Deur met een stoel
Bahar Golchehr
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2024;168:C5753

De persoonlijke ervaringen van artsen kunnen inspirerend en leerzaam zijn voor vakgenoten. In deze rubriek biedt het NTvG ruimte om die ervaringen te delen.

‘Het leek mij een makkelijk consult. Een man van 23, bezorger van laminaatvloeren. In zijn dossier zie ik dat hij de afgelopen drie dagen door mijn collega-huisartsen is gezien vanwege buikpijn, en daarvoor ook al contact had gehad met de Huisartsenpost. Vooral om een appendicitis uit te sluiten is er al twee keer bloedonderzoek gedaan. Ook het urinesediment is schoon. Ik zie dat mijn collega desondanks een appendicitis nog niet volledig kon uitsluiten en dat dat de reden is voor deze afspraak, nu de derde dag op rij.

Een appendicitis herkennen, dat moet mij wel lukken, denk ik; ik heb…

Auteursinformatie

Bahar Golchehr is waarnemend huisarts. Daarnaast is ze expertdocent diversiteit bij de huisartsenopleiding van het Radboudumc.

Auteur Belangenverstrengeling
Bahar Golchehr ICMJE-formulier
Dit artikel is gepubliceerd in het dossier
Huisartsgeneeskunde
Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties

Sprekend (slechts, want een lage bewijskracht) uit 30 jaar ervaring als huisarts, zijn dergelijke patiëntcontacten leerzaam. Knap is het van je om de ongerustheid op te merken en er ook nog op in te gaan met concrete maatregelen. Daarmee ben je naast je patiënt  gaan staan en dat alleen al is voldoende om gerust te stellen. Als ik twijfel over de mate van ongerustheid, dan vraag ik er gewoon naar. 

En in de huisartspraktijk gaan de meeste contacten over geruststelling. 

 

Als ik denk dat geruststelling  op zijn plaats is, dan zeg ik dat in een volzin als conclusie van het consult. Als de patiënt twijfel houdt dan hoor je dat direct en duidelijk.

Hil Dijkstra, waarnemend huisarts