Samenvatting
- Consulten met breedsprakige patiënten zijn een uitdaging voor artsen. Het is lastig om alle benodigde informatie te verzamelen binnen de beschikbare tijd zonder de arts-patiëntrelatie te schaden.
- Op basis van de literatuur en de ervaringskennis van artsen die wij hebben geïnventariseerd, geven wij 10 tips om informatie op een effectieve manier te verzamelen en tegelijkertijd een goede therapeutische relatie te houden.
- Het achterhalen van de oorzaak van de breedsprakigheid en het hierop afstemmen van de gespreksstrategie is hierbij belangrijk.
- Reguliere gespreksvaardigheden, zoals ‘samenvatten’, kunnen nog steeds worden toegepast. Hierbij kan een directievere communicatiestijl, bijvoorbeeld door een ‘gesloten samenvatting’ te gebruiken, voorkómen dat de patiënt afdwaalt of de arts onderbreekt.
- Er zijn strategieën om te voorkomen dat deze benadering de arts-patiëntrelatie schaadt: wees niet directiever dan nodig is, deel de verantwoordelijkheid voor het tijdig afronden van het consult met de patiënt en maak gebruik van empathisch onderbreken en humor.
Artikelinformatie
Aanvaard op
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2016;160:D184
Vakgebied
Gemiddelde consultduur is niet absoluut
Bij de 10 tips die worden gegeven voor het omgaan met de breedsprakige patient, wil ik aantekenen dat ik veel moeite heb met het gebruik van de tien minuten die beschikbaar zijn voor het consult. Deze patienten willen bij uitstek niet behandeld worden als niet-uniek, als gemiddeld. Het gemiddelde noemen is een trigger. Bovendien is het een gemiddelde duur van een consult: wanneer van de 6 consulten die in 1 uur gaan er 5 consulten 8 minuten duren dan is er voor nr 6 het dubbele (20 minuten) beschikbaar. Ik vind het bijzonder storend wanneer dokters de gemiddelde consult- en behandelduur verabsoluteren. Laten we ons blijven realiseren dat de normale verdeling de realiteit is.
Marcel van der Poel, internist