artikel
Elk jaar hopen 9000 studenten een van dé 2700 gouden tickets te bemachtigen: de toelating tot de studie geneeskunde aan een van de 8 Nederlandse faculteiten. Wat je voor dat ticket moet doen verschilt nogal, zo merkt Sophie Merkelbach op (D2998); de verschillende faculteiten organiseren elk een eigen talentenjacht met live-shows en juryleden. En heeft de student eenmaal dat ticket binnen, dan blijkt hij of zij daarmee in een zelfgecreëerde competitieve bubbel te zijn aanbeland, zo toont de Klinische les (D3003) in dit themanummer over de geneeskundestudent. Studenten voelen een druk om voortdurend bezig te zijn met hun CV om de kans op die mooie opleidingsplek te vergroten. Die zoektocht naar dat tweede gouden ticket past in een onderwijs- en opleidingsklimaat waar de nadruk meer ligt op excelleren dan op leren (D2991). Maar ben je wel voldoende bezig met leren als je voortdurend het gevoel hebt te moeten excelleren?
Ongetwijfeld kunt u zich uw eigen rolmodel nog helder voor de geest halen. Die ene docent of voorbeelddokter die onuitwisbare indruk maakte en die u graag zou willen zijn. Het is aardig om eens na te denken wát die persoon nou eigenlijk zo speciaal maakt. Excelleren of eerder stimuleren en inspireren? En was dat door alleen de medisch-inhoudelijke zaken fraai aan te pakken en te doceren, of ook door soms eens een persoonlijke ervaring te delen die hem of haar op het hobbelige pad naar de huidige rol had gebracht? Het delen van een persoonlijke worsteling kan studenten laten zien dat je van een gouden ticket zowel vliegtuigjes als propjes kunt vouwen (D2977).
Elke student en coassistent wil een goede dokter worden. Iedere begeleider van studenten of coassistenten kan daar een rolmodel voor zijn, want goede dokters zijn er in vele soorten en maten. Duvivier en Stalmeijer beschrijven 10 tips waarmee u de begeleiding van coassistenten naar een hoger plan kunt tillen en waarbij de student zelf ook betere begeleiding kan vragen (D3037).
We sluiten graag af met onze eigen tip aan studenten: verwonder je elke dag opnieuw. En spreek die verwondering uit; naar je begeleider, je docent, naar je medestudent, en naar je patiënt. Verwondering is het echte gouden ticket in de geneeskunde.
Reacties