Samenvatting
Doel
Evalueren van het gebruik van het patiëntenportaal in het UMC Utrecht, dat patiënten realtime inzage geeft in het ziekenhuisinformatiesysteem, onder zorgverleners en patiënten.
Opzet
Vragenlijsten en focusgroep.
Methode
We namen eenmalig een vragenlijst af onder zorgverleners (artsen, verpleegkundigen, en secretaresses of doktersassistenten) in juni 2015 – onder andere over gebruik van het portaal, gebruikersgemak, en gevolgen voor patiëntencontact en werk – en onder patiënten, zowel gebruikers als niet-gebruikers, in augustus 2015. Daarnaast vond een focusgroepinterview plaats met zorgverleners op basis van de resultaten van de eerdere vragenlijst.
Resultaten
Zorgverleners waren bekend met het portaal en erkenden het belang van het delen van medische informatie met de patiënt. Hoewel het portaal technisch was geïmplementeerd, was het nog niet volledig ingebed in de organisatie en was het gebruik ervan gering. Patiënten die het portaal gebruikten waardeerden de snelle toegang tot informatie en de mogelijkheid tot het nemen van eigen regie. Een belangrijk punt van aandacht was de realtime inzage in uitslagen van diagnostisch onderzoek.
Conclusie
Om ongerustheid bij de patiënt en onjuiste interpretatie van onderzoeksuitslagen tijdens gebruik van het patiëntenportaal te voorkomen is het essentieel de patiënt voor te bereiden op de realtime inzage en afspraken te maken over het bespreken van de uitslagen en de consequenties voor de behandeling. Toekomstige evaluaties om de ervaringen van zorgverleners en patiënten te gebruiken voor verdere optimalisatie volgen.
Reacties