In de afgelopen 12 maanden zijn ‘mijn’ beide ziekenhuizen, het VUmc en AMC in Amsterdam, overgegaan op een gezamenlijk nieuw elektronisch patiëntendossier (epd). Hoewel de introductie van dit systeem tot een behoorlijke piekbelasting voor beide organisaties én tot de nodige rode vlekken en lange dagen voor de individuele gebruiker heeft geleid, ben ik ervan overtuigd dat het epd uiteindelijk zijn vruchten zal afwerpen op het gebied van kwaliteit van zorg. Binnen dit epd wordt patiënten via ‘Mijn Dossier’ toegang geboden tot bepaalde delen van hun eigen medische dossier.
Steeds meer ziekenhuizen bieden hun patiënten zo’n patiëntenportaal. Hoewel de functionaliteit per systeem verschilt, kan elke zorginstelling tot op zekere hoogte zelf bepalen welke gegevens, en op welk tijdstip, kunnen worden ingezien door hun patiënten.
Elders in dit nummer beschrijven Verstraete et al. een eerste evaluatie van het patiëntenportaal in het UMC Utrecht,1 waar gekozen is voor ‘realtime’ openstelling van uitslagen…
Reacties