Samenvatting
De discussie over patiëntveiligheid lijkt in een impasse te zijn gekomen. Zorgprofessionals voelen zich ongemakkelijk onder de grote toename van het aantal richtlijnen en standaarden, de aandacht voor fouten en de druk van externe partijen. Naar aanleiding van de conferentie ‘Safety II and beyond – resilience meets regulation’, die in juni 2015 in Rotterdam werd gehouden, bespreken wij in dit artikel de onderliggende problemen. Ook komen wij met een alternatieve benadering van het concept ‘patiëntveiligheid’ en van maatregelen om die veiligheid te waarborgen.
Tijd begrenst veiligheid
Een goed artikel. Eindelijk meer aandacht voor de grenzen van het huidige veiligheidsbeleid. Graag zou ik ook het thema tijd in de analyse willen brengen. In de praktijk moet je daar gigantisch mee schipperen. En dus prioriteiten stellen, keuzes maken. Alleen al daarom is het volstrekt onmogelijk om aan alle gestelde , op zichzelf doorgaans wel te verdedigen of aan te bevelen, richtlijnen en voorwaarden te voldoen. Tenminste als je meer dan 3 patiënten per dag wilt behandelen. Elke kwaliteitsverbetering wordt gezien als "goed" , terwijl er te weinig aandacht is voor de hoeveelheid tijd en moeite die het kost op de werkvloer. Efficiëntie betekent ook dat je bepaalde risico's bewust accepteert en dat je sommige dingen niet doet, om het geheel haalbaar te houden. Op dit moment is er geen enkele instantie die zich met dit dagelijkse dilemma bezighoudt en wordt het overgelaten aan de individuele arts , die er bij een ongunstige uitkomst persoonlijk op wordt afgerekend .Immers.... Achteraf had het altijd beter gekund.
Hedwig Lohmann, neuroloog, Deventer Ziekenhuis
Tijd begrenst veiligheid (antwoord auteur)
Beste Hedwig Lohmann,
dat is een goed punt. Tijd is inderdaad een belangrijke belemmerende factor voor de vele registraties en andere veiligheidseisen die gesteld worden en wordt verergerd door de stapeling van op zichzelf allemaal zinvolle maatregelen. De kosten die zitten aan veiligheid (naast tijd van professionals gaat het ook om investeringen in ICT, kwaliteitsmensen, controllers, etc) worden bijna nooit meegenomen in het opstellen van registraties, richtlijnen etc. Tijd speelt ook nog op een andere manier een rol, namelijk in de tijd die het kost om feedback te krijgen; we weten uit de literatuur dat directe feedback vaak het beste werkt, maar voor sommige registraties kan er soms maanden tussenzitten voor resultaten worden teruggerapporteerd. De koppeling naar concrete handelingen is dan veel minder gemakkelijk te maken.
vriendelijke groet, Roland Bal