Eén van de taken van de arts is het overdragen van kennis, zowel aan patiënten als aan jongere generaties artsen. Deze overdracht is kenmerkend voor beroepen waarvan de kunst, kunde en kennis grotendeels beperkt blijven tot vakgenoten. Dat is geen nieuw inzicht. Hippocrates nam die onderwijsplicht expliciet op in zijn eed en ook in de nieuwste vertaling hiervan wordt de afstuderende medicus gevraagd te beloven: ‘Ik zal de geneeskundige kennis van mijzelf en anderen bevorderen’. Is het dan niet vreemd dat de meeste medische opleidingen hier nauwelijks op voorbereiden?
Hoe modern het onderwijs en de opleiding ook zijn geworden, de oude meester-gezelrelatie tussen opleider en opgeleide zal blijven. In het gildestelsel was de echte gezel zowel leerling als leraar. Dat geldt ook voor de arts in opleiding en soms ook al voor de ouderejaarsstudent. Er zijn sterke argumenten om leren en onderwijzen te combineren binnen het medisch opleidingscontinuüm, om studenten…
Training didactische vaardigheden tijdens studie
In een opleidingssituatie heb je als arts-assistent direct te maken met coassistent en verpleging. Zij verwachten van jou goede begeleiding en onderwijs. In de praktijk blijkt maar al te vaak dat de waardering voor het coschap voor een belangrijk deel bepaald wordt door de arts-assistent; oftewel de ene arts-assistent is de andere niet. Daarnaast heeft het geven van onderwijs voor de arts-assistent het voordeel dat hij/zij zich moet verdiepen in de materie en de materie heel goed moet beheersen en begrijpen. Ook krijgt hij feedback door allerlei vragen. Kortom, een fantastische gelegenheid om te laten zien dat je het helemaal begrijpt en er ook naar kunt handelen. Zo'n arts willen wij toch allemaal.
Rijnland Ziekenhuis, Leiderdorp
Dr. Flip de Leeuw, gynaecoloog en onderwijscoördinator