De media-aandacht voor het verhoogde risico op zelfmoord bij depressieve jongeren door selectieve serotonineheropnameremmers (SSRI’s) heeft wel geleid tot een lichte daling in het gebruik ervan, maar de opmars van de middelen is de afgelopen 10 jaar gestaag doorgegaan. ‘Waarschuwingen van de instanties en media-aandacht komen en gaan, maar ze…
Artikelinformatie
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2012;156:C1491
Communicatie SSRI's, ontradend/promotend?
Oude of nieuwe SSRI's blijken allemaal ongeveer hetzelfde werkingsmechanisme te hebben. Media kunnen slechts een tijdelijke vermindering van het gebruik van SSRI's bewerkstelligen. Ze hebben vooral een effect op de gebruikers of toekomstige gebruikers, het effect ervan op de voorschrijvers is heel klein. Media zijn niet opgewassen tegen de enorme "communicatie-machine" van de farmaceutische industrie, die op regelmatige basis bij de arts langs gaat: de vertegenwoordiger van bedrijf X, die komt spreken over een nieuwe SSRI met nagenoeg geen neveneffecten, nog performanter dan de vorige en goedgekeurd door de FDA, overheidsinstanties of een "opinion leader", is al voldoende om de voorschrijver te overtuigen (samen met een paar wetenschappelijke klinische studies). Een arts kiest na zo'n bezoek en bij een consult van een depressieve patiënt dikwijls voor de minst tijdrovende oplossing. En dan wordt dus zo'n SSRI "snel" voorgeschreven.
Jan Plas, apotheker