Ziekenhuis gebaat bij artsen in bestuur

Ziekenhuis gebaat bij artsen in bestuur
Hidde Boersma
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2011;155:C1042

Ziekenhuizen presteren beter als het bestuur bestaat uit artsen dan wanneer managers zonder zorgachtergrond de leiding hebben. Dat schrijft leiderschapsonderzoeker Amanda Goodall van het Duitse Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit in een discussieartikel dat onlangs verscheen in Social Science & Medicine (2011; epub 6 juli).

Er is zowel…

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties

Caroline
Kluft

Natuurlijk wordt er aan managers gedacht wanneer er marktmechanismen in de zorg worden geïntroduceerd!

Helaas merken alle medewerkers van ziekenhuizen, dat de zorg geen markt is en zich voor een groot deel niet als een markt zal laten leiden door economische targets.

In de zorg draait het om mensen, zieke mensen wel te verstaan. Deze mensen zijn geen nummer of verrichting, maar hebben hulp, zorg en begeleiding nodig bij hun probleem.

De personen die in de zorg werken -artsen maar zeker ook verpleegkundigen en ander paramedisch personeel- zijn er allen op gericht hun medemens te helpen en verzorgen. Wanneer kwaliteit van geleverde zorg onder druk dreigt te geraken door managers die doordraaien in efficiëntie-slagen en productiecijfers en kostenreducties door inzet van minder hoog geschoold personeel, wat helaas meer en meer de realiteit is op de werkvloer, is die patiënt allang niet meer waar het om draait.

 

Waar ik voor pleit (en het heeft al in verschillende instellingen zeer positieve effecten) is het inzetten van Hospitality management naast de arts in het bestuur. Een duaal voorzitterschap van een arts met een bedrijfskundig geschoold Hotelmanager of -directeur komt het meest in de buurt van enerzijds vergroting van efficiëntie en kostenbeheersing en anderzijds patiëntgerichtheid. Het voordeel is dat hotelmanagement doorgaans meer gericht is op klantleiderschap (Treacy & Wiersema 1995) en dat de kwaliteit van zorg daardoor meer gegarandeerd kan worden. De marktwerking en concurrentie kan dan meer op kwaliteit gaan plaatsvinden dan op prijs zoals nu vaak lijkt te gebeuren.

Bovendien zijn goede hotelmanagers vaak prima in staat om ook het personeel te inspireren en er daarmee voor te zorgen dat de kwaliteit van zorg door alle lagen van de organisatie uitgedragen kan worden. De toekomstige tekorten van personeel in de zorg zou daarmee voor een groot deel kunnen worden ondervangen, aangezien ontevredenheid met de bedrijfsvoering een belangrijke reden is voor zorgpersoneel om elders te gaan werken of een carriëre switch te gaan maken.

 

Caroline Kluft, Master HEPL iBMG EUR