'Eindelijk droog'

A.J.J.
de Bruin

Nijmegen, oktober 1994,

De alerte reactie van collega Drenth, uitgelokt door de verbastering van de naam Sims tot Simpson in dit tijdschrift, trof mij, rustend vrouwenarts, weldadig en wekte gelijktijdig verbazing (). Immers, J.Marion Sims (1813-1883) is meer dan een bijzonder gynaecoloog geweest. Unaniem wordt hij in de internationale medische wereld gezien als de vader van de moderne gynaecologie en als de grondlegger van de vaginale chirurgie en als zodanig geëerd. Hij was een bezield iemand, die in het begin 40 x achtereen zijn pogingen om urine-fistels bij vrouwen te dichten zag mislukken en desondanks kritisch bleef volharden. Daarnaast was hij een ware filantroop, die de reis- en verblijfkosten van zijn arme patiënten komend van ‘all over the States’ geheel voor eigen rekening nam.

Het schijnt tegenwoordig bijna een rage te zijn om beroemde mannelijke gynaecologen van weleer als autocratisch en vrouwonvriendelijk af te schilderen; hun oorspronkelijke publikaties worden dikwijls niet meer geraadpleegd.

Ter ere van Sims is aan de 5th Avenue, hoek 103th Street, te New York een bronzen standbeeld opgericht. Op de plaats waar tegenwoordig op Madison Avenue het Waldorf Astoria Hotel staat, stond in de vorige eeuw het 35-bedden tellende fistelhospitaal van Sims. Een gelijksoortig specifiek fistelhospitaal (40 bedden) treft men heden ten dage nog aan in Addis Ababa, waar de Nieuw-Zeelandse gynaecoloog dr.R.Hamlin en zijn vrouw Catherine in de afgelopen 30 jaar duizenden patiënten met succes voor hun soms zeer grote obstetrische fistels hebben geopereerd. Voettochten van honderden kilometers hadden en hebben deze jonge vrouwen er voor over om de hoofdstad van Ethiopië te bereiken.

Professor Lammes beschreef fraaie successen met de ondersteunende vetlapplastiek bij het sluiten van urethrovaginale fistels (1994;1257-9). Volgens mijn ervaring biedt echter deze Martius-plastiek geen universele oplossing en verdient soms een fascie-‘sling’ uit de voorste buikwand de voorkeur om een duurzame blaashals-elevatie te garanderen en continentie te bereiken.

A.J.J. de Bruin