De wegwerp-contactlens

R.M.
Rosenbrand

Heemstede, juni 1989,

Hierbij reageren wij op de ingezonden brief van Ten Napel In deze brief beweert de schrijver een aantal onjuiste veronderstellingen met betrekking tot het Zachte Contactlens Plan. Uit de tekst wordt opgemaakt dat het Zachte Contactlens Plan een variant is van de wegwerplens. Met andere woorden, de wegwerp-contactlens is eerder op de markt gebracht dan het Zachte Contactlens Plan. Dit is in het geheel onjuist.

Het Zachte Contactlens Plan is een praktijk-managementconcept, ontwikkeld en geïntroduceerd in 1986 door Bausch & Lomb, fabrikant van contactlenzen, in nauwe samenwerking met een tiental contactlensspecialisten. Juist door deze samenwerking wordt dit plan uitsluitend aangeboden aan contactlensspecialisten en oogartsen. Op dit moment wordt het Zachte Contactlens Plan bij 275 adressen binnen optiek- en oogartspraktijken toegepast. Door de halfjaarlijkse vervanging van zachte contactlenzen in combinatie met een professionele check-up, staat de oogzorg die hiermee geboden wordt centraal. De contactlensgegevens worden uitsluitend beheerd door de specialist en niet, dit in tegenstelling met de wegwerplens, door de fabrikant. Dit impliceert dat levering van zachte contactlenzen binnen het Zachte Contactlens Plan uitsluitend via de professionele kanalen kan geschieden en niet via een supermarkt of apotheek. Juist voor de fabrikant is er veel aan gelegen om contactlenzen op een verantwoorde wijze aan de consument te brengen. De belangrijke en noodzakelijke rol die de specialist hierbij vervult, zal nimmer door de fabrikant onderschat worden.

R.M. Rosenbrand