De wegwerp-contactlens

J.A.
ten Napel

Zaandam, juni 1989,

Naar aanleiding van de reactie van de heer Rosenbrand van Bausch & Lomb op mijn ingezonden brief, deel ik het volgende mede.

Het was mij, als oogarts/contactlensaanpasser, niet bekend dat het ‘Zachte Contactlens Plan’ van Bausch & Lomb al sedert 1986 functioneerde. Het plan was mij begin 1989 voor het eerst onder ogen gekomen via een kranteadvertentie. Vandaar het woord ‘recent’. Overigens doet het mij genoegen dat Bausch & Lomb Benelux thans openlijk de contactlenspatiënt en de contactlensaanpasser op het eerste plan doet komen.

Helaas wordt mijn waardering getemperd door de inhoud van een artikel in de New York Times.1 De firma Johnson & Johnson heeft volgens dit artikel 12 miljoen US dollar besteed aan de reclamecampagne ter introductie van de lens en in 1988 200.000 lenzen verkocht à raison van 600 US dollar per stuk per jaar. In maart van dit jaar heeft B & L USA overigens ook een disposable contactlens op de markt gebracht en twee à drie andere firma's zijn bijna zover.

De belangrijkste verkoopargumenten (volgens de fabriek, geciteerd in het genoemde artikel) zijn: gezondheid, comfort, gemak, mode en ijdelheid en natuurlijk staat gezondheid voorop want dat ‘verkoopt’, maar de echte bedoeling is om de jaarlijkse omzet van contactlenzen in Amerika te doen stijgen van ‘540 miljoen US dollar tot 1 biljoen US dollar’! Tegen verhoging van de omzet is op zichzelf geen bezwaar, als dat alleen maar niet gebeurt onder de vlag van medische argumenten. Dat omzetverhoging een belangrijk argument is, blijkt ook uit de woorden van de directeur van B & L in een interview met het blad Optiek en Mode.2 Woorden waarvan, naar ik helaas moet aannemen, de heer Rosenbrand toen hij zijn antwoord formuleerde niet op de hoogte was.

Mijn vermoeden dat lenzen straks via de supermarkt verkocht gaan worden, is in de USA al bewaarheid. De ‘Contactlens Supply Company’ verkoopt lenzen van 40 fabrikanten, inclusief de wegwerp-lens, via 3800 drugstores! In New York en vijf andere staten van de USA worden lenzen ook reeds via de post direct aan de klant geleverd.

Kortom mijn waarschuwing aan de Nederlandse contactlenspatiënt en de contactlensaanpasser is zeker terecht en de kans dat lenzen in Nederland via de ‘drugstore’ verkocht gaan worden, is weliswaar niet zo waarschijnlijk, maar toch ook niet zo ondenkbeeldig.

J.A. ten Napel
Literatuur
  1. Freudenheim M. Disposable contact lens pushed in bid to raise revenues. New York Times 1989 June 13: D1-D6.

  2. Anonymus. Zonder titel. Optiek en mode 1989; 4: 35-8.