Zonder computers geen goed onderwijs in de geneeskunde

Perspectief
J.H. Ravesloot
A. Hasman
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2006;150:981
Abstract

Zie ook het artikel op bl. 980.

Onderwijs in de geneeskunde is als een verre reis. Natuurlijk kan die lopend en zwemmend afgelegd worden, maar velen zien daartegen op. Moderne vervoersmiddelen maken lange, barre omzwervingen overbodig en herdefiniëren daardoor het begrip ‘goede reis’. Op analoge wijze herdefiniëren computers ‘goed geneeskundeonderwijs’. De informatietechnologiegolf overspoelt overigens niet alleen het geneeskundeonderwijs, maar ook de geneeskunde zelf.1 Pc’s hebben een vaste plek gekregen in de spreekkamer. Ze helpen bij medische verslaglegging en ondersteunen bij beslissingen. In steeds meer wachtkamers verzorgen ze patiëntenvoorlichting. Minder zichtbaar, maar niet minder belangrijk, zijn de talrijke computers die ziekenhuisinformatiesystemen draaiende houden of die ingezet worden op afdelingen Radiologie en Intensive Care.

Goed onderwijs bereidt voor op de inrichting van de klinische werkplek. En daarin zijn computers niet meer weg te denken medische instrumenten. Alleen al omdat ze een leerdoel vormen, kan zonder computers geen goed onderwijs gegeven…

Auteursinformatie

Academisch Medisch Centrum/Universiteit van Amsterdam, Meibergdreef 9, 1105 AZ Amsterdam.

Afd. Fysiologie: hr.prof.dr.J.H.Ravesloot, fysioloog.

Afd. Medische Informatiekunde: hr.prof.dr.ir.A.Hasman, medisch informaticus.

Contact hr.prof.dr.J.H.Ravesloot

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties