Computers zijn niet nodig voor goed onderwijs in de geneeskunde

Perspectief
J. van der Meer
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2006;150:980
Abstract

Zie ook het artikel op bl. 981.

Goed onderwijs in de geneeskunde moet goede dokters opleveren. Wat is een goede dokter? In elk geval een vaardige hulpverlener met kennis van zaken en een medemenselijke houding ten opzichte van de patiënt. De medische faculteiten sleutelen voortdurend aan hun curriculum om aan de ambitieuze eisen van het Raamplan 2002 Artsopleiding te voldoen. Hoorcolleges zijn uit de tijd en onderwijs in kleine groepen met een wetenschappelijk medewerker als procesbegeleider is de trend. Deze onderwijsvorm is arbeidsintensief en duur, zeker nu de studentenaantallen sterk toenemen. Computerondersteund onderwijs (‘computer-assisted learning’; CAL) lijkt dan een welkome oplossing. Vergeleken met klassieke onderwijsvormen zijn de resultaten daarvan veelbelovend.1 Het ontwikkelen van de computerprogramma’s is weliswaar arbeidsintensief en kostbaar, maar daarna kan de begeleiding sterk worden beperkt. Waarom dan toch kritiek?

Natuurlijk is de computer een handig hulpmiddel voor de medisch student, zoals de hometrainer dat is…

Auteursinformatie

Hr.prof.dr.J.van der Meer, internist in ruste, De Wijde Blik 19, 1189 WJ Amstelveen.

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties