Kwalitatieve ranglijsten van medische opleidingen zijn onbruikbaar

Perspectief
H.J. Huisjes
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2006;150:2331
Abstract

Zie ook het artikel op bl. 2330.

Is een kwalitatieve ranglijst van medische opleidingen op betrouwbare wijze op te stellen? Dat lijkt mij om twee redenen niet mogelijk. Ten eerste vanwege de moeilijkheid om te bepalen welke kwaliteiten meer of minder relevant zijn voor de beoordeling en ten tweede vanwege de rekenkundige problemen die zich voordoen bij het opstellen van een ranglijst.

Wat het eerste probleem betreft, momenteel zijn er 4 beoordelingen van artsopleidingen courant. In het verslag van de Onderwijsvisitatie Geneeskunde wordt een groot aantal variabelen op een 4-puntsschaal beoordeeld.1 In het document Kennis in kaart, uitgebracht door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, worden de percentages ‘onvoldoende’, ‘voldoende’ en ‘excellent’ van de beoordeling door de visitatiecommissie weergegeven.2 Deze beide documenten pretenderen niet een rangorde van opleidingen te geven. In de Keuzegids hoger onderwijs voor 2005-2006 (www.keuzegids.org) en het themanummer van Elsevier van november…

Auteursinformatie

Hr.prof.dr.H.J.Huisjes, arts, Kalkwijk 177, 9603 TC Hoogezand.

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties