Klinische kennis kan niet alleen in de praktijk verkregen worden

Perspectief
P.F. de Vries Robbé
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2007;151:1537
Abstract

Zie ook het artikel op bl. 1536.

Bij het werk in de kliniek wordt veel ervaringskennis verworven, maar is die kennis voldoende voor ons praktische werk? Scherpbier geeft aan dat de arts het probleem van de patiënt moet kunnen analyseren, maar dat deze tevens graag ziet dat de arts kennis opzoekt.1

Deze twee vaardigheden vragen om kennis over hoe wij problemen moeten analyseren en hoe wij relevante inhoudelijke kennis moeten opzoeken, waarbij het dus gaat om methodologische kennis. Deze kennis werd in het verleden in de kliniek geleerd ‘door het afkijken van de kunst’, een ambachtelijke benadering. Met de snel toenemende hoeveelheid wetenschappelijke kennis en ervaringskennis en de veranderende gezondheidszorg, zijn ooit besproken voorbeelden en onze eigen ervaringskennis niet meer toereikend. Methodologische kennis is dan van essentieel belang.

Goede docenten zijn in staat stappen die ze maken, in het kader van een onderwijssituatie, expliciet te benoemen. Dit gebeurt…

Auteursinformatie

Universitair Medisch Centrum St Radboud, afd. Medische Informatiekunde, huispost 152MI, Postbus 9101, 6500 HB Nijmegen.

Contact Hr.prof.dr.P.F.de Vries Robbé, arts en informaticus (p.devriesrobbe@mi.umcn.nl)

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties