Zie ook het artikel op bl. 1537.
Als ‘klinische kennis’ wordt gereduceerd tot klinische ervaring, zou een langdurig verblijf van een leergierige student in een kliniek kunnen volstaan. Hij of zij zou na verloop van tijd allerlei ziektebeelden leren herkennen en behandelen door zijn collega’s goed te observeren en te imiteren. Zoiets kan lang goed gaan: onlangs werd een door patiënten en collega’s gewaardeerde Italiaanse orthopeed na 20 jaar ontmaskerd als neparts (http://medischcontact.artsennet.nl; zoeken op ‘neparts’).
Toch zou niemand de geneeskundeopleiding willen terugbrengen tot een praktijkstage. Een arts is een academisch opgeleide expert, met een grote, goed georganiseerde kennis van ziekten en hun behandeling en van hun anatomische, fysiologische en moleculairbiologische achtergronden. Zeker zo belangrijk zijn kennis van de methodologie van het vak en ervaring met wetenschappelijk onderzoek. Een wetenschappelijk gevormde arts kan onderzoeksgegevens naar waarde schatten en is daardoor hopelijk levenslang geïmmuniseerd tegen de reclame van de farmaceutische…
Reacties