Samenvatting
Doel
Nagaan in hoeverre de gevolgen van fietsongevallen voorkomen kunnen worden.
Opzet
Retrospectief onderzoek.
Plaats
Nederland.
Materiaal en methode
De gegevens over sterfte en ziekenhuisopname voor kinderen van 0-14 jaar werden geanalyseerd. De gegevens over dodelijke verkeersslachtoffers werden ontleend aan de verkeersongevallenregistratie (over 1991) en die over ziekenhuisopnamen aan de Landelijke Medische Registratie van ziekenhuisopnamen van de SIG (over 1990).
Resultaten
In 1991 overleden 82 jeugdigen (1-14 jaar) door een verkeersongeval. De meesten overleden na een ongeval als fietser.
In 1990 bedroeg het aantal ziekenhuisopnamen vanwege verkeersongevallen bij 0-14-jarigen 2839, waarvan 46 door een fietsongeval. Bij de meeste vanwege een fietsongeval opgenomen kinderen van 0-14 jaar bleek letsel aan hoofd en schedel te bestaan. Bij 69 van de betreffende fietsongevallen was geen motorvoertuig betrokken.
Conclusie
Gezien het veel vóórkomen van hoofdletsel dient het dragen van een fietshelm krachtig bevorderd te worden, waarbij wettelijk verplicht stellen de snelste en beste resultaten geeft. Verder moet de fietsomgeving veiliger gemaakt worden en de regelgeving moet in het voordeel zijn van de fietser. Verzorgers moeten de fiets op maat kopen. De motorische kant van het fietsen kost moeite bij kinderen en gaat tot de leeftijd van 11 jaar ten koste van de accuratesse in het verkeer.
Reacties