Feedback geven: een cruciale vaardigheid in de medische opleiding

Perspectief
Paul L.P. Brand
Peter M. Boendermaker
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2009;153:B141
Abstract

Samenvatting

  • Feedback kan men definiëren als specifieke informatie over de vergelijking die men maakt tussen een geobserveerde prestatie van een leerling en een norm. Feedback geeft men om de prestatie van een leerling te behouden of te verbeteren.

  • Feedback, mits goed gebracht, is effectief gebleken om het klinisch handelen en de klinische competentie van artsen blijvend te verbeteren.

  • Als men effectief feedback wil geven, doet men dat op een respectvolle, constructieve manier; daarbij is het doel duidelijk, is er inbreng van zowel leerling als opleider, en richt men zich op gedrag en niet op de persoon.

  • Onder andere met behulp van de regels van Pendleton kan men effectieve en goede feedback geven: eerst vertelt de leerling wat er goed ging, daarna vullen de opleiders dit aan; vervolgens vertelt de leerling wat er beter kan en hoe, waarna ook dit wordt aangevuld door de opleiders. Tenslotte worden de goede punten en de verbeterpunten samengevat.

  • Feedback geven is een cruciale vaardigheid in de medische opleiding, die met enige training goed is aan te leren.

Auteursinformatie

Universitair Medisch Centrum Groningen, Postgraduate School of Medicine, Groningen.

Prof.dr. P.L.P. Brand, kinderarts (tevens: Isala klinieken, Amalia Kinderafdeling, Zwolle);

dr. P.M. Boendermaker, huisarts n.p.

Contact prof.dr. P.L.P. Brand (p.l.p.brand@isala.nl)

Verantwoording

Belangenconflict: geen gemeld. Financiële ondersteuning: geen gemeld.
Aanvaard op 15 oktober 2008

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties