artikel
Met ons tijdschrift willen we u iedere week breed informeren. Over ontwikkelingen in de geneeskunde en in de zorg, binnen uw eigen vakgebied maar vooral ook daarbuiten. Met specialistische vaktijdschriften zal het aardig lukken om uw eigen tuintje te onderhouden, maar met een breed algemeen tijdschrift kunt u ook eens over de schutting naar uw buren kijken.
Zo biedt dit nummer u een kijkje in nieuwe ontwikkelingen in de behandeling van eczeem door dermatologen (D2539 en D2544). Daarnaast geven chirurgen een overzicht van de verschillende manieren om een liesbreuk te opereren (D2216). In een helder overzicht bespreken zij de voor- en nadelen van de meest gebruikte chirurgische technieken. Hoewel de meesten van u niet zelf het mes of de scoop ter hand zullen nemen, kan deze informatie ook voor niet-chirurgen belangrijk zijn. Zo kan ze huisartsen helpen bij de voorlichting aan hun patiënten met een liesbreuk. Vrijwel geen enkel klinisch probleem is immers strikt monodisciplinair, zeker niet wanneer het chronisch of gecompliceerd is.
Ook vindt u in dit nummer een artikel over een klinisch probleem dat bij uitstek om een multidisciplinaire benadering vraagt: pijn bij kanker (D1447). Velen van ons – zowel in de beschouwende als in de snijdende vakken – begeleiden oncologische patiënten en dit artikel geeft up-to-date informatie over effectieve pijnbestrijding. Het is niet bedoeld als samenvatting of vervanging van een, vaak monodisciplinaire, richtlijn, maar probeert vanuit een klinische insteek verdieping en handvatten voor de praktijk te geven. Daarom zijn we ook in de praktijk begonnen: aan een panel van chirurgen, internisten en huisartsen hebben we gevraagd wat zij de belangrijkste vragen vinden en vervolgens hebben we die vragen voorgelegd aan de auteurs. Omdat juist een dergelijk artikel over een generiek onderwerp bijzonder geschikt is voor gebruik in onderwijs en opleiding hebben we het ‘leerartikel’ genoemd. Hieraan is een powerpointpresentatie gekoppeld, die u kunt vinden op onze website en die u kunt gebruiken als docent of opleider. Om de verworven kennis te testen is er een bijbehorende CME-toets.
Dit artikel is het eerste in een reeks. Binnenkort volgen er meer, onder andere over artrose en wegrakingen. We zijn benieuwd naar uw oordeel en willen u vooral aanmoedigen om de leerartikelen te gebruiken in praktijk en onderwijs.
Niet alleen het multidisciplinaire karakter is typerend voor een leerartikel. Kenmerkend is ook de bruikbaarheid in meerdere fasen van onze professionele loopbaan: van de student in de collegebanken tot de arts met jarenlange praktijkervaring. Leren doe je namelijk je leven lang: éducation permanente.
Reacties