Bindend studieadvies: leg de lat hoog

Nieuws
René A. Tio
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2015;159:A9038
Download PDF

artikel

Waarom dit onderzoek?

In de wet is vastgelegd dat de propedeutische fase zodanig is ingericht dat er sprake is van ‘het verkrijgen van inzicht in de inhoud van de bacheloropleiding met de mogelijkheid van verwijzing en selectie aan het eind van die fase’. Voor de selectie wordt in een toenemend aantal opleidingen het bindend studieadvies (BSA) gebruikt. Het effect van het gebruik van het BSA is nog niet uitgebreid onderzocht.

Onderzoeksvraag

Levert invoering van het BSA een beter studierendement op?

Hoe werd dit onderzocht?

In dit cohortonderzoek vergeleken de auteurs 3 cohorten van vóór de invoering van het BSA met 2 cohorten van na de invoering. Het aantal behaalde studiepunten na 1 jaar, het percentage nominaal studerenden en het percentage studenten met voldoende BSA-punten werden vergeleken.

Belangrijkste resultaten

Invoering van het BSA had geen effect op het aantal behaalde studiepunten na 1 jaar; dit bleef 54-55 punten. Het percentage studenten dat voldoende BSA-punten haalde ging wel omhoog van 85 naar 92-93, en het percentage nominaal studerenden ging van 61 naar 66. Naast de studenten die vrijwillig stopten (2-4%) kreeg 4-5% een negatief BSA.

Consequenties voor de praktijk

Aangezien de rendementen en resultaten van de geneeskundestudie al hoog waren heeft invoering van het BSA weinig effect, betogen de auteurs. Het aantal punten dat nodig is voor een positief BSA is hierbij wel een belangrijke factor. Een BSA dat lager is dan de nominale studielast induceert gedrag dat is gericht op het halen van wat minimaal nodig is. Invoering van een laag BSA zal bij een studie die al een redelijk rendement heeft dus weinig effect hebben; het gemiddelde aantal behaalde studiepunten vóór invoering was al hoger dan de BSA-grens. De eerste resultaten van de invoering van een BSA van 60 punten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam bij andere studierichtingen zijn veelbelovend. Het effect ervan op de geneeskundestudie zal naar verwachting dit jaar bekend worden.

Literatuur
  1. Eijsvogels TMH, Goorden R, van den Bosch W, Hopman MTE. The binding study advice in medical education: a 2-year experience Perspect Med Educ. 2015;4:39-42. Medline

Auteursinformatie

Contact (r.a.tio@umcg.nl)

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties