Iedereen herinnert zich de tentamens tijdens de studie. Ook in de latere loopbaan moeten er nog de nodige toetsen en examens gemaakt worden, die zowel kennis als praktische vaardigheden meten. In dit artikel ligt de focus op kennistoetsen.
Samenvatting
Veel zorgverleners zijn betrokken bij het opleiden van toekomstige zorgverleners. Het ontwikkelen van toetsen is een belangrijk onderdeel van het opleiden, maar het maken van goede toetsvragen is nog niet zo eenvoudig. In dit artikel worden praktische tips gegeven voor het opstellen van goede toetsvragen. Daarnaast wordt de veelgebruikte meerkeuzevraag ter discussie gesteld en wordt er een veelbelovend alternatief geïntroduceerd: de Very Short Answer Question (VSAQ). Deze open vraag met een gelimiteerd antwoord van 1-4 woorden kan de kwaliteit van toetsen aanzienlijk verbeteren en het leren stimuleren. De wetenschappelijk onderbouwde voordelen worden besproken en mogelijke obstakels om VSAQ’s toe te passen worden weerlegd, zodat niets meer in de weg staat om meer VSAQ’s op te nemen in toetsen.
Reacties