Hoe leren chirurgen opereren? Dat is in feite al eeuwen hetzelfde. Maar de omstandigheden waaronder ze zich het handwerk eigen moeten maken, zijn sterk veranderd. Met het oog daarop wordt in Groningen het leerproces geanalyseerd, en gekeken hoe het beter kan.
Samenvatting
Het meester-gezelsysteem is al eeuwen de hoeksteen van opleidingen in de gezondheidszorg. Hoewel we al eeuwen weten dát dit systeem effectief is in een medische werkomgeving, is nog niet goed duidelijk welke mechanismen daarvoor precies verantwoordelijk zijn. Het feit dat aiossen aan steeds minder relevante leermomenten worden blootgesteld, dwingt ons om het leerproces verder te doorgronden. Centraal in het leerproces van aiossen staan het feit dat de supervisor de aios zelfstandigheid toevertrouwt en van expertise voorziet zonder dat de veiligheid van de patiënt in het geding komt. Supervisors maken daartoe van moment tot moment risicoanalyses om in te schatten hoeveel zelfstandigheid een aios kan worden toevertrouwd. Die inschattingen worden lastiger naarmate de potentiële gevolgen voor de patiënten groter zijn, zoals tijdens complexe handelingen in operaties. In dit perspectief delen wij onze kijk op het leren en doceren tijdens operatieve procedures en laten we zien hoe supervisors en aiossen die inzichten kunnen gebruiken om het leerproces tijdens complexe handelingen te optimaliseren.
Reacties