‘Meten is weten’ lijkt een waarheid als een koe. Maar bij nadere beschouwing blijkt ze slechts een halve waarheid. Zo stellen de auteurs van het artikel over het meten van de kwaliteit van de medische leeromgeving elders in dit nummer dat een betrouwbare meting een voorwaarde is voor verbetering van die kwaliteit.1 Ik vind dat deze gedachte nuancering behoeft en licht dat hieronder toe.
Meten versus weten
Meten is lang niet altijd weten. En bovendien kun je ook weten zonder te meten. Hoewel ‘meetlust’ zich niet beperkt tot de medische wereld,2 heeft de drang tot meten hier de afgelopen 15 jaar wel bijna groteske vormen aangenomen.
Veel aspecten van kwaliteit zijn lastig meetbaar maar wel belangrijk. Bij de keuze wát te meten kan beschikbaarheidsbias (‘availability bias’) ons parten spelen. Zaken die niet makkelijk meetbaar zijn, maar die wel verbetering behoeven, verdwijnen uit beeld, terwijl onevenredig veel aandacht gaat…
Reacties