Een motivatiegesprek via de telefoon leidt niet tot betere therapietrouw. Zo luidt de conclusie van Daniel Salomon en collega’s (Northeastern University, Boston) in Archives of Internal Medicine na hun 1-jarige RCT, waarin ze osteoporosepatiënten telefonisch stimuleerden om hun medicatie in te nemen (2012; epub 27 februari).
De auteurs…
Artikelinformatie
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2012;156:C1266
Therapietrouw: telefoontje helpt niet, motivatiegesprek wel
Een motivatiegesprek is, als apotheker met de patiënt voor je, al een hele opdracht. Maar in zo'n geval kan je wel aan de lichaamstaal zien of de patiënt het gesprek en de informatie die de apotheker geeft wel degelijk begrepen heeft en de gegeven richtlijnen gaat volgen.Ik denk dat het bij een telefoontje heel wat moeilijker is. Zo'n telefoon komt immers dikwijls op een lastig moment, waarbij de patiënt helemaal geen zin heeft om te luisteren. En als op het einde gevraagd wordt of de patiënt alles begrepen heeft, zal hij meestal "ja" zeggen en waarschijnlijk "nee" denken. Misschien hadden de onderzoekers beter de patiënten aan huis bezocht. De druk om richtlijnen te volgen na zo'n "persoonlijk" motivatiegesprek zou naar mijn mening veel groter zijn geweest. Huisbezoeken zouden de prijs van deze studie wel behoorlijk de hoogte in hebben gejaagd, mogelijks werd daarom voor de telefoon gekozen.
Jan Plas, apotheker, Centrale Apotheek L. Dupont, De Haan, Belgie