Feedback bij het aanleren van laparoscopie

Opinie
Edward N. Spruit
Guido P.H. Band
Jaap F. Hamming
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2013;157:A6354
Abstract

De waarde van training in laparoscopische vaardigheden in een veilige oefenruimte is al door verschillende studies aangetoond.1,2 Een belangrijke vraag bij het opzetten van laparoscopische trainingsprogramma’s is welke vorm van feedback de trainee nodig heeft. Het effect van feedback hangt namelijk samen met de timing ervan en verschilt per taak.3 Zo zorgt uitgestelde feedback bij mentale taken voor betere prestatie, maar bij motorische taken werkt dit juist averechts.

Feedback bij laparoscopietraining is het effectiefst wanneer deze kort nadat de trainee een fout begaat wordt aangeboden (proximale feedback), niet in een samenvatting aan het eind van de taak (summatieve feedback).4 De meeste ‘virtual reality’-simulatoren die ontwikkeld zijn voor laparoscopische trainingsprogramma’s geven summatieve feedback, dus zonder specifieke toelichting over hoe de fout veroorzaakt is of suggesties voor een betere aanpak. Dergelijke elementen van proximale feedback kunnen wél door een ervaren instructeur toegepast worden.

Feedback van een instructeur

Uit een…

Auteursinformatie

Universiteit Leiden, afd. Cognitieve Psychologie, Leiden.

E.N. Spruit, MSc., promovendus; dr. G.P.H. Band, cognitief psycholoog.

Leids Universitair Medisch Centrum, afd. Heelkunde, Leiden.

Prof.dr. J.F. Hamming, chirurg.

Contact E.N. Spruit, MSc. (e.n.spruit@fsw.leidenuniv.nl)

Verantwoording

Belangenconflict en financiële ondersteuning: geen gemeld.
Aanvaard op 9 mei 2013

Auteur Belangenverstrengeling
Edward N. Spruit ICMJE-formulier
Guido P.H. Band ICMJE-formulier
Jaap F. Hamming ICMJE-formulier
Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties