De kwaliteit van de medische vervolgopleiding staat of valt met de kwaliteit van de opleidergroep. Voor meer dan 90% ontwikkelt de aios zich op de werkvloer tot specialist (‘on-the-job’-training) en heeft daarbij intensief contact met patiënten en de medisch specialisten, die naast hun rol als zorgverlener ook een rol als opleider hebben. De aios, die in feite als een klant gezien moet worden als het gaat om zijn of haar opleiding, heeft direct zicht op diegenen die het product ‘opleiding’ leveren. Hij moet dus in staat worden geacht een oordeel te geven over de opleiderkwaliteiten van de leden van de opleidergroep. In die zin dient een gestructureerde evaluatie van de opleidergroep door aiossen gezien te worden als de kern van kwaliteitszorg voor de medische vervolgopleiding. De gestructureerde schriftelijke evaluatie dient aanleiding te zijn tot een verbetering van de opleiding in het algemeen, van de kwaliteit van de opleidergroepen en van…
Aiossen koppelen terug: het beoordelen van opleiders
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2010;154:A1578
Abstract
Abstract
Trainee feedback: trainer assessment
The quality of medical specialty education depends highly on the trainers, i.e. the specialists. Trainees are very important in the assessment of their trainers because they continuously undergo all the important aspects of the training. Currently, periodical announced visits take place, creating a formal atmosphere. A regular, semi-structured questionnaire for the trainees would be a better way of evaluating the program. Additionally there should be a thorough follow-up leading to a system with a process of continuous quality improvement.
Reacties