Kwaliteitsregistraties leveren een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit van zorg. Er zijn echter strikte voorwaarden verbonden aan het delen van medische gegevens. Wanneer mag een zorgverlener deze informatie verstrekken?
artikel
Achtergrond
Kwaliteitsregistraties zijn onafhankelijke organisaties die patiëntgegevens verzamelen en verwerken om de kwaliteit van zorg te meten en transparant te maken, benchmarking mogelijk te maken en zo de kwaliteit van zorg te verbeteren.1,2 In Nederland zijn op dit moment 63 kwaliteitsregistraties actief voor medisch-specialistische zorg. De verzamelde patiëntgegevens zijn voornamelijk afkomstig uit elektronische patiëntendossiers.1 Zorgaanbieders verstrekken deze medische gegevens aan kwaliteitsregistraties. Maar is dit toegestaan?
Welke wetten beschermen de privacy van de patiënt?
Persoonsgegevens zijn alle vormen van informatie over een natuurlijk persoon waarmee diegene direct of indirect kan worden geïdentificeerd, zoals een naam of identificatienummer (art. 4 lid 1 AVG). Diverse wetten beschermen de persoonsgegevens van burgers, waaronder artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM), artikel 10 van de Grondwet en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De AVG waarborgt de privacy van burgers en biedt specifieke regels voor de verwerking van bijzondere categorieën van persoonsgegevens, zoals gegevens over iemands gezondheid, ras of etnische afkomst (art. 9 lid 1 AVG). Het verwerkingsverbod uit Artikel 9 AVG beperkt het verzamelen, opslaan en verstrekken of verspreiden van deze bijzondere persoonsgegevens.3 Belangrijk is om te vermelden dat volledig geanonimiseerde gegevens niet vallen onder de reikwijdte van de AVG.
Verder geldt specifiek voor de arts-patiëntrelatie de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). Deze wet verankert het medisch beroepsgeheim (art. 7:457 BW jo. art. 88 Wet BIG).4,5 Het medisch beroepsgeheim verbiedt zorgverleners aan derden inlichtingen, inzage of afschrift van patiëntengegevens te geven.6
Met of zonder toestemming?
Bovenstaande wet- en regelgeving benadrukt de hoge prioriteit voor bescherming van persoonsgegevens, wat resulteert in strikte voorwaarden die verbonden zijn aan het delen van medische gegevens. Uitdrukkelijke toestemming van de patiënt vormt juridisch gezien de meest duidelijke basis voor het verwerken van patiëntgegevens binnen kwaliteitsregistraties (art. 9 lid 2 AVG jo. art. 7:457 lid 1 BW). De AVG verplicht in dit geval de verwerkingsverantwoordelijke aan te tonen dat de betrokkene uitdrukkelijke en vrijwillige toestemming heeft gegeven, bijvoorbeeld via een schriftelijke verklaring.7 De patiënt behoudt te allen tijde het recht om de toestemming in te trekken, inzage te krijgen, rectificatie te verzoeken, vergetelheid te eisen en bezwaar te maken.8 Nefrovisie, de Nederlandse kwaliteitsregistratie van patiënten met chronische nierziekte, is een van de registraties die de gegevens van patiënten op dit moment verwerkt op basis van uitdrukkelijke toestemming.9
Wanneer bij wet is voorzien in een grondslag, kunnen bijzondere persoonsgegevens zonder toestemming van de patiënt verwerkt worden.10,11 In het veld van kwaliteitsregistraties wordt met verschillende modellen gewerkt. Een van de grondslagen voor zorgaanbieders om persoonsgegevens in kwaliteitsregistraties te laten verwerken, kan worden ontleend aan artikel 7 van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).12 Artikel 7 lid 2 sub a van de Wkkgz stelt namelijk dat zorgaanbieders systematisch de kwaliteit van zorg dienen te bewaken door gegevens op systematische wijze te registreren, zodat de gegevens vergelijkbaar zijn met die van andere zorgaanbieders in dezelfde categorie. Voorbeelden van kwaliteitsregistraties die werken op basis van dit artikel zijn de Nederlandse Hart Registratie (NHR), de Nationale Intensive Care Evaluation (NICE) en de Landelijke Registratie Orthopedische Interventies (LROI).13-15 Een ander voorbeeld van een grondslag is het algemeen belang op het gebied van volksgezondheid, zoals staat in overweging 53-54 AVG jo. art. 9 lid 2 sub h, waarop Perinatale Registratie Nederland (Perined) zich beroept.16
Een nieuw wetsvoorstel
De verwerkingsgrondslagen die op dit moment worden gehanteerd door kwaliteitsregistraties hebben consensus in het veld, maar laten vanuit juridisch perspectief ruimte voor discussie. Daarom bekijkt de Tweede Kamer momenteel op basis van de Adviescommissie Governance van Kwaliteitsregistraties een wetsvoorstel van het ministerie van VWS om de Wkkgz te wijzigen. Het ministerie wil expliciet een wettelijke grondslag creëren waardoor kwaliteitsregistraties in het belang van de volksgezondheid medische gegevens mogen verwerken zonder uitdrukkelijke toestemming van de patiënt.1,2,17 Dit geldt voor kwaliteitsregistraties die zijn opgenomen in het Register voor Kwaliteitsregistraties bij het Zorginstituut.1
Het wetsvoorstel verplicht zorgaanbieders om patiëntgegevens aan te leveren bij deze kwaliteitsregistraties, wat samen met de verwerkingsgrondslag leidt tot kwalitatief hoogwaardige en complete gegevens van patiëntpopulaties.1 Dit is van belang omdat een gebrek aan compleetheid kan leiden tot een onbetrouwbare weergave van kwaliteitsindicatoren, onder andere als gevolg van selectiebias.1,18,19
Het wetsvoorstel stelt tevens eisen aan de gegevensaanlevering, zoals pseudonimisering, om de vertrouwelijkheid te waarborgen en inbreuken op privacy te minimaliseren.1,2 De wetgever benadrukt hierbij het algemeen belang dat kwaliteitsregistraties dienen bij het verbeteren van de kwaliteit van zorg.1 Vanwege dit algemeen belang hoeven patiënten geen informed consent te geven en kunnen zij geen gebruik maken van een opt-outregeling.
Het algemene belang van de volksgezondheid
Diverse wetenschappelijke publicaties tonen aan dat kwaliteitsregistraties een belangrijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van zorg.20-22 Uit onderzoek blijkt echter ook dat nauwkeurige evaluaties uitgevoerd moeten worden om de daadwerkelijke impact van kwaliteitsregistraties op de uitkomsten van zorg te achterhalen.19,20 Er is daarom behoefte aan investeringen in wetenschappelijk onderzoek om te bepalen welke kwaliteitsindicatoren, volgens welke methoden en bij welke patiëntengroepen geregistreerd moeten worden om voldoende bij te dragen aan het algemeen belang van de volksgezondheid. Dergelijk onderzoek maakt het mogelijk om deze inzichten te gebruiken bij de selectie en beoordeling van kwaliteitsregistraties voor het Register van kwaliteitsregistraties, zodat de balans tussen het individuele recht op privacy en het algemeen belang van kwaliteit van zorg in de toekomst steeds beter wordt.
Antwoord
Patiëntgegevens zijn bijzondere persoonsgegevens die niet zonder goede reden verzameld, opgeslagen of verspreid mogen worden. De verwerking van deze gegevens kan namelijk een grote impact hebben op individuen. Patiëntgegevens mogen door de zorgverlener worden gedeeld met kwaliteitsregistraties mits uitdrukkelijke toestemming van de patiënt is verkregen, of als de wet hiervoor een verwerkingsgrondslag biedt. Hoewel er consensus bestaat binnen het veld, is er vanuit juridisch perspectief ruimte voor interpretatie ten aanzien van de huidige verwerkingsgrondslagen voor kwaliteitsregistraties. Het huidige wetsvoorstel van het ministerie van VWS om de Wkkgz te wijzigen zal expliciet een verwerkingsgrondslag creëren voor kwaliteitsregistraties, zodat kwalitatief hoogwaardige en complexe gegevens van patiëntpopulaties verzameld en verwerkt kunnen worden zonder uitdrukkelijke toestemming van patiënten. Dit is in het algemeen belang van de volksgezondheid, doordat de kwaliteit van zorg zo kan worden bewaakt en verbeterd.
Literatuur
- Tweede Kamer. Wijziging van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg in verband met het regelen van regie op kwaliteitsregistraties in de zorg en grondslagen om ten behoeve van die kwaliteitsregistraties bijzondere persoonsgegevens te kunnen verwerken. Memorie van toelichting (36278-3); 2022.
- Tweede Kamer. Wijziging van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg in verband met het regelen van regie op kwaliteitsregistraties in de zorg en grondslagen om ten behoeve van die kwaliteitsregistraties bijzondere persoonsgegevens te kunnen verwerken. Voorstel van wet (36278-2); 2022.. Voorstel van wet (36278-2); 2022.
- art. 9 AVG jo. 4 lid 14-16 AVG.
- Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst
- Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg.
- art. 7:457 BW jo. art. 88 Wet BIG jo. art. 7:458 BW.
- art. 6 lid 1 sub a AVG jo. 7 AVG jo. 9 lid 2 sub a AVG.
- art. 7 lid 3 AVG jo. 13 lid 2 sub b jo. 15-21 AVG.
- Nefrovisie. Kwaliteitsregistratie.
- art. 6 lid 1 sub c jo. art. 9 lid 2 sub h-i AVG jo. art. 30 lid 3 sub a UAVG jo. overweging 52 en 54 AVG jo. art. 7:457 lid 1.
- Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming.
- Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg.
- Nederlandse Hart Registratie. Nederlandse Hart Registratie - Privacy.
- Nationale Intensive Care Evaluation. Privacy en Transparantie.
- Landelijke Registratie Orthopedische Interventies. Privacy.
- Perined. Privacy Statement.
- Van der Zande A, Klazinga N, Bilo H, Dekker J, De Keizer N, Keuzenkamp H, et al. Advies Commissie Governance van Kwaliteitsregistraties.; 2019.
- Meyer B, Shiban E, Albers LE, Krieg SM. Completeness and accuracy of data in spine registries: an independent audit-based study. Eur Spine J. 2020;29(6):1453-1461. doi:10.1007/s00586-020-06342-6. Medline
- Dawson LP, Biswas S, Lefkovits J, et al. Characteristics and Quality of National Cardiac Registries: A Systematic Review. Circ Cardiovasc Qual Outcomes. 2021;14(9):e007963. doi:10.1161/CIRCOUTCOMES.121.007963. Medline
- Hoque DME, Kumari V, Hoque M, Ruseckaite R, Romero L, Evans SM. Impact of clinical registries on quality of patient care and clinical outcomes: A systematic review. PLoS One. 2017;12(9):e0183667. doi:10.1371/journal.pone.0183667. Medline
- van Veghel D, Marteijn M, de Mol B; Measurably Better Study Group (The Netherlands) and Advisory Board. First results of a national initiative to enable quality improvement of cardiovascular care by transparently reporting on patient-relevant outcomes. Eur J Cardiothorac Surg. 2016;49(6):1660-1669. doi:10.1093/ejcts/ezw034. Medline
- Daeter EJ, Timmermans MJC, Hirsch A, et al; Meetbaar Beter advisory board. Defining and Measuring a Standard Set of Patient-Relevant Outcomes in Coronary Artery Disease. Am J Cardiol. 2018;121(12):1477-1488. doi:10.1016/j.amjcard.2018.02.037. Medline
Kwaliteitsregistratie
Er bestaat een opmerkelijk en niet uit te leggen verschil tussen het verantwoorden van zorgresultaten via kwaliteitsregistraties en wetenschappelijk onderzoek naar de resultaten van zorg. De wetenschappelijk onderzoeker dient aan allerlei kwalificaties te voldoen en steeds weer METC’ s te passeren, maar de eerste de beste kwaliteitsmedewerker kan ongekwalificeerd alle gegevens ongecontroleerd in een register dumpen.
reactie auteurs
Hartelijk dank voor het lezen van ons artikel en het delen van uw opmerkingen. U wijst terecht op het belang van veiligheid en zorgvuldigheid bij de verwerking van patiëntgegevens, zowel binnen kwaliteitsregistraties als bij wetenschappelijk onderzoek.
Zorgaanbieders hebben een wettelijke verplichting om de kwaliteit van zorg te bewaken en te verbeteren. Dit kan niet zonder het gebruik van gegevens. Dit doel valt onder de verplichtingen van zorgverleners, zoals opgenomen in onder andere de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Binnen veel kwaliteitsregistraties gelden protocollen om de kwaliteit en betrouwbaarheid van gegevens te waarborgen.
Ter illustratie: de Nederlandse Hart Registratie (NHR) hanteert een uitgebreid systeem voor datakwaliteitscontrole. Zo worden er jaarlijkse onafhankelijke audits en kwaliteitscontroles uitgevoerd, waarmee de betrouwbaarheid van gegevens over onder andere PCI’s (dotterbehandelingen) en CABG’s (bypassoperaties) wordt gegarandeerd met een accuraatheid van meer dan 95% (1). Meerdere registraties hanteren soortgelijke maatregelen.
Daarnaast wordt de inhoud van de data en de processen voor uitwisseling in vrijwel alle kwaliteitsregistraties vastgesteld door betrokken artsen, vaak in samenspraak met patiënten. Bovendien voldoen veel registraties aan strikte certificeringen, zoals NEN- en ISO-normen, die helpen om de gegevens gecontroleerd en veilig te verwerken.
Het doel van kwaliteitsregistraties is echter fundamenteel anders dan dat van wetenschappelijk onderzoek. Dit verschil leidt ook tot andere procedures en vormen van toezicht, zoals bij de METC’s.
(1) Houterman S, van Dullemen A, Versteegh M, Aengevaeren W, Danse P, Brinkman E, et al. Data quality and auditing within the Netherlands Heart Registration: using the PCI registry as an example. Netherlands Heart Journal. 2023 Sep 16;31(9):334–9.
reactie
Ik ben het niet met u eens dat het doel van kwaliteitsregistraties fundamenteel anders is dan dat van wetenschappelijk onderzoeken. Wij willen en doen veel onderzoek naar onze uitkomsten van chirurgie. Hetzelfde statusonderzoek met dezelfde uitkomstparameters als dat van (openbare) kwaliteitsregistraties. Het onderzoek naar onze eigen resultaten wordt te uitgebreid getoetst met bergen papierwerk (zinloze begrotingen opstellen voor onbetaald werk in je vrije tijd bv) en de invoer in de kwaliteitsregistratie niet.
Ik deel ter slechts uit frustratie.
reactie auteurs
Nogmaals dank voor uw reactie en het delen van uw inzichten. Om een verdere toelichting te geven op het fundamentele verschil tussen onderzoek en kwaliteitsverbetering: patiëntgegevens van eigen patiënten binnen het eigen ziekenhuis, wanneer dit gericht is op kwaliteitsverbetering, mogen onder de Wkkgz ook zonder informed consent worden gebruikt.
Met vriendelijke groet,
Stacey Slingerland
Mag je gegevens delen met kwaliteitsregistraties? Alleen met toestemming van de patient, dus!
Om geen twijfel te laten bestaan: er is geen rechtmatige grondslag om gegevens te verstrekken aan kwaliteitsregistraties, behoudens toestemming van de patiënt. Het artikel geeft aan onterecht aan die grondslag kan worden ontleend aan art.7 Wkkgz. De Adviescommissie Governance van Kwaliteitsregistraties geeft aan (voetnoot 1): Er is geen wettelijke grondslag voor de zorgaanbieders om gezondheidsgegevens aan te leveren aan andere derde partijen - zoals de kwaliteitsregistraties en dataorganisaties - noch voor deze laatsten om de aldus ontvangen gegevens te bewerken door hier gegevens aan toe te voegen en voor verschillende andere betrokken partijen te ontsluiten (waaronder voor wetenschappelijk onderzoek).
In de toelichting op waarom de Wkkgz aangepast moet worden (Beleidskompas, voetnoot 2), is ook aangegeven “Alle kwaliteitsregistraties en zorgaanbieders verwerken persoonsgegevens in strijd met de AVG”.
De Raad van State heeft bij haar beoordeling / advies aangegeven dat met de aanpassing van de Wkkgz de straks verplichte kwaliteitsregistraties in het ZiN register een adequate grondslag hebben; de rest zal als grondslag toestemming moeten hanteren (voetnoot 3).
Uit het wetsvoorstel blijkt echter ook dat ook andere, niet geregistreerde, (kwaliteits-)registraties met toestemming van individuele cliënten als juridische grondslag, in de toekomst mogelijk blijven. Het is voor zorgaanbieders en zorgverleners dan niet wettelijk verplicht daarvoor cliëntgegevens aan te leveren, maar het is mogelijk dat zij er desondanks voor kiezen of uit anderen hoofde worden gevraagd dit toch te blijven doen - en daarvoor toestemming van individuele cliënten te vragen.
VWS adviseert zorgaanbieders om te stoppen met leveren aan registraties die niet door de toetsing komen, of zich niet voor toetsing aanmelden (voetnoot 4). Dit wordt nou juist het punt waar we over moeten gaan hebben. Zonder toestemming is er geen grondslag voor verstrekking aan registraties die niet in het ZiN register staat – ook niet aan onderzoeksregistraties. Gaan we als zorgaanbieders nu stoppen met verstrekking aan alle andere registraties? Moeten we dan stoppen met verstrekking aan bijvoorbeeld IKNL?
Dus waar we het echt over moeten gaan hebben - een nieuwe wet Secundair gebruik van gezondheidsgegevens. VWS heeft deze aangekondigd - kom maar door. Want natuurlijk moeten we onderzoek doen, en moeten we gezondheidsgegevens met de juiste waarborgen kunnen gebruiken voor onderzoek en innovatie. De maatschappelijke waarde van de NKR van IKNL staat ook niet ter discussie. Maar aan welke waarborgen gaan wij ons als zorgaanbieders en instellingen voor gezondheidsonderzoek committeren, opdat patienten weten en erop mogen vertrouwen dat wij verantwoord omgaan met hun gegevens, bij het doen van onderzoek en verstrekken van hun data aan anderen? Het huidige wettelijk kader is te knellend. De EHDS lost dit probleem niet op - niet alleen omdat we dan moeten wachten tot 2029, maar ook omdat niet alle dataverstrekkingen straks via het EDHS loket kunnen lopen. Maar dat is een heel andere discussie.
Het artikel legt niet de vinger op de zere plek... En laat daarmee de kans liggen om een echt relevante discussie te voeren. Of om zorgaanbieders te informeren over wat er nu daadwerkelijk op hen afkomt met de aanpassing van de Wkkgz. Met als belangrijkste vraag: hoe gaan we om met verstrekkingen aan registraties die niet in het ZiN register staan.
ad1: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-892997.pdf
ad2: Zie Beleidskompas: https://www.internetconsultatie.nl/regelingkwaliteitsregistraties/document/11293. Er is geen wettelijke grondslag voor de zorgaanbieders om persoonsgegevens, waaronder gezondheidsgegevens, aan te leveren aan de kwaliteitsregistraties en de door hen aangestelde dataverwerkers. Ook is er geen grondslag voor de kwaliteitsregistraties en dataverwerkers om deze gegevens te verwerken. Verder mag een zorgverlener zijn beroepsgeheim niet doorbreken zonder wettelijke grondslag of toestemming van zijn cliënt. (....) Alle kwaliteitsregistraties en zorgaanbieders verwerken persoonsgegevens in strijd met de AVG.
Ad 3: https://www.raadvanstate.nl/adviezen/@132058/w13-22-0120-iii/
(onder 4. Administratieve lasten)
Ad 4: presentatie gegeven door SCC-DG, PowerPoint-presentatie (ssc-dg.nl)