Samenvatting
Doel
Vaststellen welke beïnvloedingsstrategieën aanwezig zijn in papieren marketingmaterialen over geneesmiddelen gericht aan huisartsen.
Opzet
Observationele studie.
Methode
In twintig Nederlandse huisartsenpraktijken werd gedurende één maand alle post vanuit de farmaceutische industrie bewaard. Deze materialen zijn door onderzoekers met een achtergrond in farmacie en marketing beoordeeld op de aanwezigheid van de zeven beïnvloedingsstrategieën volgens Cialdini. Ook registreerden de onderzoekers welke geneesmiddelen werden gepromoot in de materialen.
Resultaten
De huisartsen verzamelden 68 unieke marketingmaterialen. Daarin werden 37 verschillende geneesmiddelen gepromoot (mediane introductiejaar geneesmiddel: 2012; spreiding: 1966-2022). Factor Xa-remmers, glucagonachtig-peptide-1-agonisten en natrium-glucose-cotransporter-2-remmers waren de meest gemarkete middelen. Alle zeven beïnvloedingsstrategieën van Cialdini kwamen voor: ‘sympathie of gunnen’ (65%), ‘autoriteit’ (29%), ‘sociaal bewijs’ (18%), ‘eenheid’ (15%), ‘schaarste’ (13%), ‘wederkerigheid’ (12%) en ‘consistentie of commitment’ (3%). ‘Emotionele druk’ werd geïdentificeerd als nieuwe strategie (31%). Deze strategie speelt in op de professionele verantwoordelijkheid van de voorschrijvers door ze aan te spreken op hun verantwoordelijkheid om het beste te doen voor de patiënt.
Conclusie
Huisartsen ontvangen regelmatig papieren marketingmaterialen over nieuwe geneesmiddelen die zijn bedoeld om de ontvanger te beïnvloeden. In het kader van rationeel gebruik van geneesmiddelen is het aan te bevelen om artsen – gevestigd of in opleiding – bekend te maken met dergelijke beïnvloedingsstrategieën en ze te leren hoe ze zich hiertegen kunnen verweren.
Beïnvloeding huisartsen
Een onderwerp dat gezien dit artikel blijkbaar nog steeds actueel is terwijl de oplossing zo eenvoudig is. Een goede strategie is om alle reclame die per post de praktijk bereikt 'retour afzender' weer in de brievenbus te doen. Langzaam droogt de reclame via de post op en na enige tijd (consequent doorgaan) waren wij op de praktijk geheel verlost van alle reclame die per post onze praktijk binnenkwam.