Het medicatiereviewproces wordt gebruikt als methode om gezondheidsschade door geneesmiddelen te verminderen. Onderzoekers konden echter geen meerwaarde aantonen, terwijl deze er zeer waarschijnlijk wel is. Wat is er nodig om het proces van medicatiereview te optimaliseren?
Patiënten gebruiken geneesmiddelen voor een betere gezondheid. Maar soms lopen ze daarbij gezondheidsschade op die in ongeveer de helft van de gevallen vermijdbaar is doordat deze voortkomt uit voorschrijf-, aflever- en gebruik-, of toedienfouten.1 Alle gezondheidsschade door geneesmiddelen, dus ook niet-vermijdbare schade, leidt tot wantrouwen bij patiënten. Ongeveer 20% van hen stopt al na het eerste recept met een geneesmiddel dat is voorgeschreven voor langdurig gebruik.2 Bij farmacotherapie voor chronische ziekten, zoals osteoporose en hypertensie, ligt de therapieontrouw in de orde van 50-70%.3
Het is dus niet voldoende om geneesmiddelen voor te schrijven en af te leveren volgens beroepsstandaarden. Het vertrouwen van patiënten winnen is cruciaal voor succesvolle farmacotherapie. Medicatiereviews kunnen, in theorie, het vertrouwen van patiënten vergroten doordat je hiermee gezondheidsschade kunt voorkomen en patiënten laat ervaren hoe zorgvuldig er met hun gezondheid wordt omgegaan. Onder de term ‘medicatiereview’ gaat overigens een heterogene groep van interventies…
Gedachtewisseling
Aan de auteurs en de onderzoekers die betrokken zijn bij dit artikel,
Met veel belangstelling heb ik uw artikel gelezen. Ik heb mijn beroep gemaakt van medicatiebeoordelingen. Ik ben er vanuit mijn brede ervaring dan ook van overtuigd dat medicatiebeoordelingen, mits structureel goed en deskundig uitgevoerd, een grote meerwaarde hebben voor patiënten en meer betrokkenen. Ik zou met u van gedachten willen wisselen en mijn ervaringen en tips met u willen delen.
Hartelijke groet,
dr. L.M. Peeters-Udding, apotheker voor medicatiebeoordelingen