Hans van der Linde, huisarts en SCEN-arts, loopt al 25 jaar te hoop tegen de invloed van farmamarketing. Als lid van het College voor Accreditering Huisartsen deed hij in 2001 in Medisch Contact verslag van visitaties van commerciële cursussen: ‘Nascholing als marketinginstrument’. Vandaag de dag zou niemand opkijken van dat artikel maar destijds baarde het opzien en boze reacties. In hetzelfde jaar deed onderzoekjournalist Joop Bouma in Trouw verslag van visitaties van wintersportcursussen, waarvan Van der Linde de accreditering had ingetrokken wegens misleidende reclame. De publiciteit betekende het einde van commerciële skicursussen (hvanderlinde@zeelandnet.nl).
Deze week viel mijn herregistratie als huisarts tot 2020 in de brievenbus. ‘Tegen die tijd ben je 77, wat bezielt je?’, vroeg een collega. Misschien vraagt u zich dat ook af.
‘Ja, wat bezielt me?’ Ik vind het moeilijk om daarop een antwoord te geven want ik wantrouw ieder rationaliseren van het menselijk handelen. Wat maak ik mijzelf wijs? Gewoon, dat ik het nog steeds leuk vind om te werken als huisarts, met mijn zoon en mijn vrouwelijke associé met wie ik al bijna 25 jaar samenwerk. En de omgang met patiënten die ik vaak al 40 jaar ken.
Naast…
Reacties