Medische boeken zijn kostbaar en niet voor iedereen toegankelijk. Open leermaterialen brachten daar de afgelopen tijd verandering in. Zo heeft de Universiteit van Amsterdam het Project Tulip. Inmiddels deelt dat medische leermaterialen met studenten overal ter wereld.
Samenvatting
Het geneeskundeonderwijs heeft de afgelopen jaren ingrijpende veranderingen doorgemaakt, de nadruk ligt steeds meer op actieve leermethoden en digitalisering. Open leermaterialen spelen hierbij een steeds grotere rol. Deze vergroten de toegankelijkheid van medisch onderwijs, waardoor studenten ongeacht hun financiële situatie makkelijk toegang krijgen tot relevante informatie. Project Tulip in Nederland illustreert dit democratiserende effect en slaat ook internationaal aan. Deze verschuiving stimuleert samenwerking boven concurrentie, zoals blijkt uit het delen van bronbestanden door de Universiteit van Amsterdam via Edusources. Dit vermindert de kosten en bevordert de aanpassing aan lokale behoeften. Open leermaterialen bevorderen ook hergebruik van kwalitatieve inhoud en verminderen de afhankelijkheid van dure commerciële uitgevers, waardoor multimediale kennisbronnen kunnen ontstaan. Daarbij zijn er ook uitdagingen, zoals het gebruik van open leermaterialen en de garantie van kwaliteit en onderhoud. Desondanks zijn er succesverhalen: het gebruik van de NHG-richtlijnen en het Farmacotherapeutisch Kompas laat zien dat open leermaterialen waardevolle hulpmiddelen zijn voor de geneeskundeopleiding.
Reacties