Telefonische bereikbaarheid van huisartsen: verbetering mogelijk, maar probleem niet geheel oplosbaar

Opinie
W.J.H.M. van den Bosch
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2008;152:2007-8
Abstract

Huisartsen zijn vaak onbereikbaar. Dat blijkt uit een rapport van de Inspectie voor de Gezondheidszorg over de telefonische bereikbaarheid van huisartsen (zie www.igz.nl en de nieuwsrubriek van dit tijdschrift). Voor normale contacten duurt het vaak te lang voordat patiënten de huisartspraktijk telefonisch kunnen bereiken en de spoedlijn wordt vaak niet opgenomen binnen 30 s. Huisartspraktijken claimen van 8 tot 17 uur bereikbaar te zijn, maar de patiënt treft veel te vaak een antwoordapparaat, vooral in de middag en aan het einde van de week.

Deze uitkomsten komen niet onverwacht. Verbetering van de telefonische bereikbaarheid is een hot item voor huisartsen. Al vroeg in de ontwikkeling van NHG-standaarden zijn er richtlijnen ontwikkeld voor zaken die verband houden met de praktijkorganisatie, zoals bereikbaarheid en beschikbaarheid.1

De analyse van het probleem van de slechte telefonische bereikbaarheid is complex. Zo is het aantal telefonische contacten sterk toegenomen en is de praktijkorganisatie veranderd. Om…

Auteursinformatie

Universitair Medisch Centrum St Radboud, afd. Huisartsgeneeskunde, Postbus 9101, 6500 HB Nijmegen.

Hr.prof.dr.W.J.H.M.van den Bosch, huisarts

(w.vandenbosch@hag.umcn.nl).

Contact (w.vandenbosch@hag.umcn.nl)

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties