Samenvatting
Doel
Vergelijking van het verband tussen de sociaal-economische status (SES) en psychosociale problemen bij prematuur en aterm geboren kinderen.
Opzet
Cohortstudie (‘Amsterdam born children and their development’(ABCD)-cohort).
Methode
Van 217 prematuur geboren kinderen (gemiddelde zwangerschapsduur: 34 weken) werden de scores van de ‘Strengths and difficulties questionnaire’ (SDQ) op 5- of 6-jarige leeftijd vergeleken met de SDQ-scores van 4336 aterm geboren kinderen. Verbanden tussen SDQ-scores en SES (opleidingsniveau moeder en ervaren financiële situatie) werden geanalyseerd met multivariabele lineaire regressie.
Resultaten
Moeders van prematuur geboren kinderen waren vaker lager opgeleid. De gemiddelde SDQ-totaalscore zoals gerapporteerd door moeders was significant hoger bij prematuur geboren kinderen (6,1; SD: 4,7) dan bij aterm geboren kinderen (5,2; SD: 4,1). Verschillen tussen prematuur en aterm geboren kinderen in SDQ-scores die waren gerapporteerd door leerkrachten, waren niet significant. Van de moeders van een prematuur kind rapporteerde 16,1% psychosociale problemen, vergeleken met 10,1% van de moeders van een aterm geboren kind. Een laag opleidingsniveau van de moeder en een inadequaat inkomen hingen statistisch significant samen met hogere SDQ-scores. Verschillen in de SDQ-scores tussen prematuur en aterm geboren kinderen waren het grootst in de groepen met hoog opgeleide moeders (verschil: 0,9; 95%-BI: 0,2-1,5) en met een meer dan adequaat inkomen (verschil: 0,9; 95%-BI: 0,3-1,6).
Conclusie
Prematuriteit heeft geen additioneel effect op het risico op psychosociale problemen bij kinderen van moeders met een laag opleidingsniveau of een inadequaat inkomen. Dit onderzoek ondersteunt de evidentie van de grote nadelige effecten van een lage SES op de psychosociale ontwikkeling.
Reacties