Professioneel gedrag neemt binnen het geneeskundig curriculum een steeds grotere plek in. Umc’s geven communicatieve vaardigheden, professionele houding en professioneel gedrag meer en meer een prominente rol in hun curricula. Ook in het Leidse geneeskundecurriculum staan deze leerdoelen al direct in het eerste jaar ingeroosterd. Net als bij sommige andere umc’s deden tot 2010 studenten daartoe een zorgstage van 3 weken op een verpleegafdeling van het verpleeghuis (78,6%) of in het ziekenhuis (21,4%).
Ouderen hebben meer complexe gezondheidsproblemen en functionele beperkingen dan jongeren, en profileren zich over het algemeen minder met uitzonderlijke schoonheid of prachtige prestaties, behalve het oud worden. In de voorlichting over geneeskunde is er wel veel aandacht voor wat, al dan niet heroïsche, geneeskunde is, maar komt het soort patiënten met wie artsen in aanraking komen weinig aan bod. Het minste wat van een geneeskundeopleiding kan worden verwacht is dat de aankomende arts niet wordt gesterkt in…
Reacties