Samenvatting
Doel
Analyseren welk deel van het nieuwe curriculum van de opleiding tot Spoedeisende Hulp(SEH)-arts daadwerkelijk in de praktijk wordt uitgevoerd.
Opzet
Beschrijvend onderzoek.
Methode
Het curriculum werd als pilot in 4 opleidingsziekenhuizen geïmplementeerd. In deze ziekenhuizen werd een web-based vragenlijst voorgelegd aan 32 aiossen Spoedeisende Geneeskunde en in totaal 20 opleiders Spoedeisende Geneeskunde en SEH-artsen die betrokken waren bij de opleiding. Daarin werd gevraagd naar het gebruik van de verschillende onderdelen van het curriculum in de praktijk.
Resultaten
De vragenlijst werd beantwoord door 29 aiossen en 15 opleiders en SEH-artsen. Zowel de aiossen als de opleiders beoordeelden de mix van patiënten met wie men tijdens de opleiding in aanraking kwam als voldoende tot uitstekend. Er waren geen grote verschillen tussen aiossen, SEH-artsen en opleiders in hun oordeel over het curriculum. Wel bleek uit de resultaten dat het opleidingsplan expliciet met de aios besproken moet worden. Er zou meer aandacht besteed moeten worden aan de competenties ‘maatschappelijk handelen’, ‘kennis en wetenschap’ en ‘organisatie’ en aan de thema’s ‘spoedeisende neurologie’ en ‘dermatologie’. De kenmerkende competentiegerichte toetsmethoden, zoals de 360 graden-feedback, zijn op dit moment nog onvoldoende geïmplementeerd.
Conclusie
De antwoorden op de vragenlijst lieten zien hoe in de praktijk werd omgegaan met het curriculum en gaf informatie over de voortgang van de implementatie van het curriculum. Hiermee kan men gerichte feedback geven aan de opleidingsinstellingen.
Reacties