Inleiding
Alhoewel er wereldwijd relatief weinig kinderen met SARS-CoV-2 zijn besmet en kinderen daar doorgaans ook minder ziek van worden, kunnen de maatregelen die getroffen zijn om de covid-19-pandemie in te perken wel degelijk een emotionele en sociale impact hebben op kinderen. Met dit onderzoek wilden we daarom inzicht krijgen in deze impact van de eerste lockdown op de mentale en sociale gezondheid van Nederlandse kinderen.
Methode
In april 2020, tijdens de eerste lockdown in de covid-19-pandemie, werden door een representatieve steekproef van Nederlandse kinderen van 8-18 jaar (n = 844) PROMIS-vragenlijsten over hun mentale en sociale gezondheid ingevuld. Van deze vragenlijsten waren Nederlandse referentiegegevens uit 2018 beschikbaar (n = 2401). Wij vergeleken de uitkomsten van beide steekproeven op de volgende uitkomstmaten: algehele gezondheid, relaties met peers, angst, depressieve symptomen, boosheid en problemen door slaapstoornissen. Ook keken wij met afkapwaardes naar het percentage kinderen met een klinisch relevante slechte score…
Reacties