Farmaceuten overtreden eigen regels veelvuldig

Hans van Maanen
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2015;159:C2496

Tussen 2004 en 2012 hebben Zweedse en Britse farmaceutische bedrijven naar het oordeel van hun eigen toezichthouders respectievelijk 536 en 597 maal de reclameregels overtreden, gemiddeld meer dan eens per week in elk land. Het vaakst werden de regels overtreden bij promotie van diabetesmiddelen en urologica, ‘zware’ overtredingen werden het…

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties

Al in 1993 verschenen er bijdragen in dag- en weekbladen, na de publicatie van het artikel ‘Huisartsen accepteren smeer(sel)geld’[1]. Daarop volgde de benoeming van een speciale IGZ-inspecteur, H. ter Steege. In 2009 blijkt uit het rapport ‘Gunstbetoon’ onder meer dat artsen nog steeds onbekend zijn met de regels, dat zij het niet hun taak vinden om klachten in te dienen, mede omdat die veel tijd vergen[2]. Helaas komt uit onderzoek in de V.S. in 2014 naar voren, dat  – ondanks hun stringente regelgeving – nog vele tienduizenden artsen bijna 3½ miljoen betalingen ter grootte van meer dan 4 miljard dollar ontvingen, waarvan 2½ miljard voor onderzoek [3]. Ook voerde  de Amerikaanse overheid tussen 1991 en 2012 maar liefst 239 rechtszaken tegen marktmanipulatie door de farmaceutische industrie, die  voor meer dan  30 miljard dollar aan boetes kreeg opgelegd. Over hun marketing praktijken schreef Angel in 2004 een gedetailleerde studie[4]. Dat in Europa soortgelijke zaken spelen, bleek ook uit het  Britse parlementair onderzoekrapport over de farmaceutische industrie[5]. De voorlopige conclusie luidt dan ook dat er in Nederland waarschijnlijk even zeer de regels op gunstbetoning worden overtreden[6]. In 2016 wordt een Nederlands register voor betalingen aan artsen van kracht op basis van zelfregulering. Op grond van de ervaringen in de V.S. mag worden betwijfeld of dat tot resultaten gaat leiden. Ook al nam in 2007 de Health Assembly van de WHO al een resolutie (WHA 60.16) aan waarbij er bij overheden op wordt aangedrongen ”to enact new, or enforce existing, legislation to ban inaccurate, misleading or unethical promotion of medicines, to monitor drug promotion, and to develop and implement programmes that will provide independent, non-promotional information on medicines”. Het ten uitvoer brengen van deze resolutie vergt meer dan zelfregulerend optreden en wel een gedegen beleidsaanpak van minister Schippers.
 

Lucas Hoeven, promovendus farmacie beleid
 

[1] Hoeven, van der, Lucas; “Huisartsen accepteren smeerselgeld”; FNV-magazine 13-04-1993 p 8 -10.

[2] Babović, M.; Roode, de, R.; Wigersma, L.; ‘KNMG ledenpanel “Gunstbetoon”; KNMG, mei 2009.

[3] Ornstein,C.; Sagara, E. ; Grochowski Jones, E.; “Dollars for Docs”; ProPublica, 29 September 2014.

http://www.propublica.org/article/what-weve-learned-from-four-years-of-…

[4] Angell, M.; “the Truth about the drug companies, how they deceive us and what to do about it”; Random House, New York, 2004.  

[5] House of Commons, Health Committee; “The influence of the Pharmaceutical Industry”;  Fourth Report of Session 2004 -05; Volume I”; London; 22 maart 2005

[6] Bouma, J.; “Slikken, hoe ziek is de farmaceutische industrie?”; L.J. Veen; Amsterdam; 2006.