Effecten van probleemgestuurd medisch onderwijs; 16 Nederlandse curriculumvergelijkingen

Perspectief
H.G. Schmidt
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2006;150:1085-9
Abstract

Samenvatting

De effecten van probleemgestuurd medisch onderwijs zijn in 16 studies onderzocht door middel van curriculumvergelijkingen. De resultaten van die vergelijkingen suggereren dat studenten en afgestudeerden van de probleemgestuurde medische opleiding van de Maastrichtse universiteit betere prestaties leveren op instrumenten die diagnostische redeneervaardigheden meten, in het domein van de sociale competenties en op het terrein van de medische (hand)vaardigheden. Geen verschillen werden gevonden op het terrein van verworven medische kennis. Echter: differentiële uitval van studenten uit de vergeleken programma’s zou effecten op dit terrein kunnen maskeren.

Ned Tijdschr Geneeskd. 2006;150:1085-9

Auteursinformatie

Erasmus Universiteit, Instituut voor Psychologie, Postbus 1738, 3000 DR Rotterdam.

Contact Hr.prof.dr.H.G.Schmidt, psycholoog (schmidt@fsw.eur.nl)

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties