artikel
‘E-health’ is een modewoord dat te pas en te onpas valt als problemen in de gezondheidszorg opgelost moeten worden. Het is vooral ook een containerbegrip waar alles onder valt wat met technologie en gezondheid te maken heeft. Zonder precies te omschrijven wat je bedoelt, kun je er dus niet voor of tegen zijn. Om u te helpen bij dit oordeel presenteert het NTvG e-health in al haar variëteit in dit eindejaarsnummer.
Weet dat uw patiënt googelt voordat hij of zij naar u toekomt (A8093). Laten we dan hopen dat hij een goede website zoals Thuisarts.nl (www.thuisarts.nl) bezocht. Dit initiatief van het NHG bestaat nog maar 3 jaar en trekt al 60.000 bezoekers per dag (A8282). Binnen de ggz is het aanbod aan e-health groot. Het bevat naast zelftesten over alcoholproblematiek, depressie en angst ook allerlei vormen van therapie (A8589). Verwacht van e-healthinterventies echter nog niet de grote oplossing voor therapietrouw (A8460). Technologieontwikkeling maakt ook andere vormen van scholing mogelijk dan we gewend waren. Het NTvG helpt u zo aan uw nascholingspunten (B1124), maar u kunt ook uw handvaardigheid en kennis virtueel trainen op manieren die in de realiteit niet mogelijk zijn (C2416 en A8606).
Onze minister wil dat de mogelijkheden van e-health beter worden benut, maar op onze zoektocht naar bijdragen voor dit nummer was het niet gemakkelijk om bewezen effectieve interventies te vinden. Of e-health de toch al goede zorg echt gaat verbeteren staat dus nog allerminst vast. Politici zijn wat sneller in het omarmen van nieuwe technieken dan medici. Recent rapporteerde vrijwel alle populaire media dat de zorgkosten van hartfalen met 26% omlaag kunnen door e-healthtoepassingen. Of een moedige cardioloog, die wijst op zijn belangenverstrengeling en methodologische beperkingen in het onderzoek, de implementatie kan tegenhouden is maar de vraag (tinyurl.com/thuismonitoring).
E-health is veelbelovend, maar moet net zo kritisch geëvalueerd worden als andere interventies. Zit de Nederlandse burger, die gewend is aan een huisarts dicht bij huis, te wachten op een videoconsultatie (A8003)? Faciliteiten die in landen met grote afstanden ongetwijfeld goed werken kunnen in een klein land wel eens helemaal niet nodig zijn (A8608). Veel van de e-healthtoepassingen zijn bovendien nog helemaal niet uitgekristalliseerd of ingebed in ons zorgstelsel (A8558 en A8423). Ook zullen misschien juist wel de kwetsbare mensen in de samenleving moeite hebben om met die nieuwe technologie om te gaan (A8159). E-health gaat de dokter en het persoonlijke contact niet vervangen. Ook is het maar de vraag of ze de zorg goedkoper gaat maken.
E-health, werk in uitvoering.
Reacties