‘Consumer quality’-index ‘Huisartsenzorg’ meet patiëntervaringen en vergelijkt huisartspraktijken

Onderzoek
Liesbeth E. Meuwissen
Dinny H. de Bakker
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2009;153:A180
Abstract

Samenvatting

Doel

Het ontwikkelen van een methode om de ervaring van de patiënt met de huisartsenzorg op wetenschappelijk verantwoorde wijze te kunnen meten en huisartspraktijken onderling te kunnen vergelijken: de ‘Consumer quality’(CQ)-index ‘Huisartsenzorg’.

Opzet

Crosssectioneel observationeel onderzoek.

Methode

Met de CQ-index vraagt men door middel van vragenlijsten patiënten naar ervaringen met en het belang dat zij hechten aan verschillende aspecten van de zorg die wordt verleend in huisartsenpraktijken door huisartsen, assistentes en andere zorgverleners. De CQ-index werd gebaseerd op bestaande vragenlijsten en focusgroepgesprekken, en bestaat uit een ervarings- en belangvragenlijst. Deze werden uitgezet in aselecte steekproeven van respectievelijk 400 en 100 patiënten per praktijk in 32 participerende huisartspraktijken in Rotterdam en Drenthe. Met behulp van exploratieve factoranalyse, betrouwbaarheidsanalyse en multilevelanalyse werd de vragenlijst gevalideerd.

Resultaten

De netto respons op de ervaringsvragenlijst was 47,6%. De gevalideerde vragenlijst bevatte 8 betekenisvolle schalen, met een cronbach-α van minimaal 0,70. Er bleken aanzienlijke verschillen tussen praktijken te bestaan. De grootste verschillen betroffen de toegankelijkheid en de bereikbaarheid, dit bleken serieuze knelpunten in veel praktijken. Bij de meeste schalen waren 100 respondenten voldoende om statistisch significante verschillen tussen praktijken vast te stellen, waarbij gecorrigeerd voor leeftijd, geslacht, opleiding en gezondheid. De algemene beoordeling van de huisartsenzorg was goed, blijkend uit een praktijkcijfer van gemiddeld 8,1 op een schaal van 0-10. De participerende artsen herkenden hun praktijk in de resultaten.

Conclusie

Met de CQ-index ‘Huisartsenzorg’ is een valide instrument geïntroduceerd, geschikt om de ervaringen van de patiënten te meten en huisartspraktijken onderling te vergelijken.

Auteursinformatie

Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL), Utrecht.

Contact dr. L.E. Meuwissen (liesbethmeuwissen@yahoo.com)

Verantwoording

Belangenconflict en financiële ondersteuning: het onderzoek werd in 2006 en 2007 door het NIVEL uitgevoerd, met subsidie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en in samenwerking met het Centrum Klantervaring Zorg.
Aanvaard op 26 mei 2009

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties