Samenvatting
Doel
Het ontwikkelen van een methode om de ervaring van de patiënt met de huisartsenzorg op wetenschappelijk verantwoorde wijze te kunnen meten en huisartspraktijken onderling te kunnen vergelijken: de ‘Consumer quality’(CQ)-index ‘Huisartsenzorg’.
Opzet
Crosssectioneel observationeel onderzoek.
Methode
Met de CQ-index vraagt men door middel van vragenlijsten patiënten naar ervaringen met en het belang dat zij hechten aan verschillende aspecten van de zorg die wordt verleend in huisartsenpraktijken door huisartsen, assistentes en andere zorgverleners. De CQ-index werd gebaseerd op bestaande vragenlijsten en focusgroepgesprekken, en bestaat uit een ervarings- en belangvragenlijst. Deze werden uitgezet in aselecte steekproeven van respectievelijk 400 en 100 patiënten per praktijk in 32 participerende huisartspraktijken in Rotterdam en Drenthe. Met behulp van exploratieve factoranalyse, betrouwbaarheidsanalyse en multilevelanalyse werd de vragenlijst gevalideerd.
Resultaten
De netto respons op de ervaringsvragenlijst was 47,6%. De gevalideerde vragenlijst bevatte 8 betekenisvolle schalen, met een cronbach-α van minimaal 0,70. Er bleken aanzienlijke verschillen tussen praktijken te bestaan. De grootste verschillen betroffen de toegankelijkheid en de bereikbaarheid, dit bleken serieuze knelpunten in veel praktijken. Bij de meeste schalen waren 100 respondenten voldoende om statistisch significante verschillen tussen praktijken vast te stellen, waarbij gecorrigeerd voor leeftijd, geslacht, opleiding en gezondheid. De algemene beoordeling van de huisartsenzorg was goed, blijkend uit een praktijkcijfer van gemiddeld 8,1 op een schaal van 0-10. De participerende artsen herkenden hun praktijk in de resultaten.
Conclusie
Met de CQ-index ‘Huisartsenzorg’ is een valide instrument geïntroduceerd, geschikt om de ervaringen van de patiënten te meten en huisartspraktijken onderling te vergelijken.
Reacties