Het tijdschrift
Toen prof.dr.A.J.Dunning per 1 januari 1983 aantrad als voorzitter van de hoofdredactie van dit tijdschrift, had hij behalve met zijn wetenschappelijke publikaties ook zijn sporen al verdiend op ander publicitair terrein: bij Excerpta Medica, in zijn columns in Elsevier Magazine en in NRC Handelsblad en in zijn boek Broeder Ezel. Zijn voorganger, prof.dr.L.B.W.Jongkees, wenste dat zijn opvolger veel anders zou doen.1 Zijn wens is vervuld.
Het Tijdschrift zelf veranderde al snel wat betreft grafische vormgeving. Niet alleen door te streven naar bekorting van de tekst ook van de kant van auteurs (‘Kort is prachtig’),2 maar ook door verkleining van het korps van het gebruikte lettertype kon meer publikatieruimte worden geschapen, een winst van meer dan 15, hetgeen nodig was bij het groeiend aanbod van kopij. Hoe relatief overigens dergelijke maatregelen zijn en hoe kritisch redacteuren moeten zijn, blijkt uit het feit dat de laatste jaren wel…
Reacties