Arts, mits bescheiden en met inzicht in eigen niet-weten

Klinische praktijk
Ger Th. van der Werf
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2009;153:B305
Abstract

Wat is er eenvoudiger dan onderwijs? Formuleer leerdoelen, geef uitleg, maak toetsvragen en kijk of de leerling de vereiste kennis en vaardigheid bezit; of niet. Maar een goede onderwijzer is bescheiden, die weet dat al die kennis en vaardigheid niets waard zijn, tenzij de leerling heeft geleerd open te staan voor de vragen uit de praktijk van alle dag.

Geneeskunde lijkt vaak te bestaan uit ‘zeker weten’ en snel, doelgericht zonder twijfel handelen, met als adagium: ‘Nu ingrijpen, straks reflecteren’. Die houding past bij de technische beheersing van een instrumentele handeling, bij het heroïsche gevecht tegen ziekte en dood. Dat is een belangrijk deel van ons werk.

Een flitsende demonstratie van kennis en kunde is echter niet genoeg. Minstens even belangrijk is de samenspraak tussen arts en patiënt over de mogelijkheden en grenzen van het medisch ingrijpen. Daarbij past het adagium: ‘Nu reflecteren om straks weloverwogen en doelgericht te kunnen…

Auteursinformatie

Universitair Medisch Centrum Groningen, Academische Huisartspraktijk, Groningen.

Contact Dr. G.Th. van der Werf, huisarts (g.th.van.der.werf@ahg.umcg.nl)

Verantwoording

Belangenconflict: geen gemeld. Financiële ondersteuning: geen gemeld.
Aanvaard op 19 september 2008

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties