Beste collega’s,
Deze klinische les gaat over de beoordeling van patiënten met acute pijn op de borst door de huisartsenpost. Zodra zij de huisartsenpost bellen, treedt een triageprotocol in werking. Aan de hand van drie casussen laten wij zien hoe dit proces verloopt, wat goed gaat en wat beter kan.
De huisartsenpost vormt samen met de meldkamer ambulance (MKA) de eerste schakel in de acute-zorgketen. Een van de voornaamste gezondheidsklachten waarmee patiënten zich melden op de huisartsenpost is ‘pijn op de borst’. In Nederland gaat het hierbij om ruim 188.000 contacten per jaar.1 De huisartsenpost maakt net als de MKA gebruik van telefonische triage, of – wanneer een patiënt zich onaangekondigd meldt – van triage aan de balie. Afhankelijk van het toestandsbeeld en de urgentie wordt triage gevolgd door directe ambulanceactivatie, beoordeling door de huisarts of een zelfzorgadvies. De triagist houdt bij het inschatten van de urgentie rekening met het feit dat patiënten die op de huisartsenpost worden beoordeeld, geen toegang hebben tot alle diagnostische faciliteiten, zoals op een Eerste Harthulp wel het geval is.
Patiënt A, 67-jarige man, belt om 4 uur ’s ochtends de huisartsenpost vanwege een hevige, drukkende pijn midden op de borst met uitstraling…
Reacties