Ruimte voor verbetering van het ontslaggesprek

Ballon met get well soon erop
Marion van der Kolk
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2023;167:D7771
Abstract

Een Amerikaans onderzoek liet zien dat de informatieoverdracht van zorgprofessionals aan patiënten bij ontslag uit het ziekenhuis ondermaats is. In Nederland is dat vermoedelijk niet anders. Hoe zorgen we dat patiënten de periode na ontslag zo veilig mogelijk doorkomen?

Elders in het NTvG staat een observationele studie beschreven die was bedoeld om de communicatie rondom ontslag uit het ziekenhuis te verbeteren. Dit onderzoek werd opgezet nadat eerdere studies hadden aangetoond dat suboptimale communicatie bij het ontslag bijdraagt aan medicatiefouten, complicaties en heropnames.1-3

Het onderzoek

Gedurende een periode van meer dan een jaar werd een observationeel onderzoek uitgevoerd op de afdeling Interne Geneeskunde van twee ziekenhuizen in de Verenigde Staten. In die periode werd bij 33 patiënten het ontslaggesprek geobserveerd en gedocumenteerd. Na het ontslaggesprek nam de observator ook een kort interview af bij de patiënt.

Het betrof een zeer kleine groep patiënten. Per ziekenhuis werd het ontslaggesprek geobserveerd bij minder dan twee patiënten per maand. Dat gesprek kon worden gevoerd door verschillende zorgprofessionals, verpleegkundig of medisch. Het gesprek vond plaats op het moment van ontslag. De onderzoekers keken naar verschillende domeinen van het ontslaggesprek: (a) doel van medicatieverandering…

Auteursinformatie

Radboudumc, afd. Chirurgie, Nijmegen: dr. M. van der Kolk, chirurg.

Contact M. van der Kolk (marion.vanderkolk@radboudumc.nl)

Belangenverstrengeling

Belangenconflict en financiële ondersteuning: geen gemeld.

Auteur Belangenverstrengeling
Marion van der Kolk ICMJE-formulier
Communicatie rondom ontslag uit het ziekenhuis
Dit artikel is gepubliceerd in het dossier
Public Health
Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties