Welke communicatiestrategie heeft de voorkeur van een patiënt? De impact van woorden staat steeds meer ter discussie. Het gaat niet alleen om wat, maar ook om hoe iets wordt gezegd.
Lang voor de hausse aan verwoede pogingen om alledaagse woorden te ontdoen van hun schijnbaar dubbelzinnige en emotionele lading, is de betekenis van het begrip ‘palliatieve zorg’ verbreed en aangepast. Voorheen riep de term ‘palliatieve zorg’ een negatief beeld op van ongeneeslijk zieke patiënten met kanker. Tegenwoordig wordt de term gekoppeld aan het bieden van goede zorg aan een scala van mensen met een beperkte levensverwachting waarbij het bevorderen van kwaliteit van leven voorop staat.1 Gelijktijdig met deze verandering werd persoonsgerichte en passende zorg geïntroduceerd. Hierdoor is er ook binnen de palliatieve zorg meer aandacht gekomen voor de individuele wensen en doelen van patiënten en zijn de grenzen aan het medisch ingrijpen meer bespreekbaar geworden.
Begin 2023 voerde Palliatieve Zorg Nederland de campagne ‘Ongeneeslijk. Niet uitbehandeld’. Deze campagneleus onderstreept het belang van een bewuste woordkeuze. Of daarmee ook de communicatie met de patiënt is ontdaan van onbedoelde bijwerkingen is…
Reacties