Achtergrond en het waarom van de studie
Nieuwe geneesmiddelen voor de eerstelijnszorg worden op diverse manieren gepromoot vanuit de farmaceutische industrie. Een van de manieren is het versturen van marketingmaterialen, zoals folders en brochures, naar huisartsen en huisartsenpraktijken. In marketingmaterialen worden diverse beïnvloedingsstrategieën gebruikt om zorgverleners te overtuigen van de meerwaarde van de nieuwe geneesmiddelen. Daarnaast vermelden deze materialen vaak diverse uitkomstmaten en risicoschattingen om een beeld te geven van de effecten van de nieuwe geneesmiddelen.1 Met dit onderzoek willen we meer inzicht krijgen in de beïnvloedingsstrategieën in marketingmaterialen die huisartsenpraktijken ontvangen.
Vraagstelling
Welke beïnvloedingsstrategieën worden gebruikt in marketingmaterialen die huisartsenpraktijken ontvangen en verschillen deze per geneesmiddel, ziekte en vermelde uitkomstmaten en risicoschattingen?
Opzet van het onderzoek
Voor het onderzoek zoeken we minimaal 20 huisartsenpraktijken die gedurende één maand (1 tot en met 30 juni 2022) alle per post ontvangen marketingmaterialen willen verzamelen. Dit betreft alle folders, brochures en…
Reacties